PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Umožnit pro nedoslýchavého studenta přímý zrakový kontakt s vyučujícím na sedadle
vpředu v učebně nebo konzultovat jeho optimální poslechové podmínky v učebně se
zabudovanou poslechovou technikou.
Pravidla komunikace s těžce sluchově postiženým
Při komunikaci s neslyšícím člověkem využívajícím služby tlumočníka, je vhodné
komunikovat jak s tlumočníkem, tak i s neslyšícím člověkem. Formulace v dialogu jsou
směřovány k neslyšícímu člověku, stejně tak i zrakový kontakt v průběhu rozhovoru. Zná-li
jednající osoba alespoň základy znakového jazyka či prstové abecedy, měla by je používat.
Komunikace psanou podobou jazyka se studentem je také jednou z možností sdělování
informace, dotazování či zkoušení.
S neslyšícím člověkem je dobré využívat výrazy obličeje a gesta rukou, možnosti odezírání
řeči hraničí na 30-40 % srozumitelnosti a odezírání je psychicky velmi náročné. Při komunikaci
ve skupině je dobré neslyšícímu sdělit téma, aby anticipací lépe odezíral a nebyl vyčleněn od
počátku.
Při zahájení komunikace s neslyšícím studentem, který používá kochleární implantát, je
vhodné hned na začátku komunikace domluvit optimální poslechové podmínky rozhovoru.
Pokud chceme získat zpětnou vazbu a ujištění, že neslyšící sdělení skutečně porozuměl, je
dobré ptát se nepřímo na obsah sdělení, položit otázku „Co jste mi porozuměl?“ nikoliv pouze
„Rozuměl jste?“.
4. SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ/CHOVÁNÍ (EOTPEDIE) •
Poruchy chování jsou takové projevy jedince, kterými se vymykají z průměrného chování