PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
škola, školská zařízení,
-
mimoškolská zařízení např. školní družiny, školní kluby, základní umělecké školy,
-
střediska pro volný čas dětí a mládeže,
-
domy dětí a mládeže,
-
domovy mládeže,
-
jazykové školy,
-
tělovýchovné jednoty Sokol, sportovní kluby
Předmět a cíl pedagogiky volného času Souhrnně můžeme charakterizovat pedagogiku volného času jako
-
obor, který se dotýká mnoha dalších vědeckých disciplín a překrývá se s nimi; současně
je na ostatní obory odkázána (např. sociologie, psychologie, ekonomie, politika) a
integruje jejich výsledky;
-
společenskovědní obor, který reflektuje společenské podmínky týkající se práce a
volného času;
-
praktický obor, který vytváří strategie jednání vedoucí ke zlepšení společenských a
ekonomických podmínek ovlivňujících volný čas;
-
pedagogický obor, který metodicky a didakticky rozvíjí individuální a společenské
možnosti volného času.
Obsah volnočasové výchovy se dá souhrnně rozdělit do čtyř skupin:
a) nabídky volnočasových aktivit
b) nácvik specifických vzorců chování týkajících se volného času
c) péče o mezilidskou komunikaci
d) orientace ve volnočasových nabídkách a uschopnění k výběru
Vzhledem k tomu, že pedagogika volného času klade velký důraz právě na socializaci jedince,
mohli bychom ji řadit mezi oblasti sociální pedagogiky. Pedagogika volného času – nebo
přesněji výchovné působení ve volném čase – uschopňuje účastníky edukačních aktivit
-
ke svobodě, solidaritě a zodpovědnosti (sociální rozměr)