PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
15. Edukace ve volném čase – cíle, metody a příklady programů
Pojetí pedagogiky volného času v českém prostředí můžeme rozdělit na dva základní směry.
Výchova mimo vyučování Jedním možným východiskem pro chápání a rozvoj pedagogiky volného času je výchova
mimo vyučování, tak jak se u nás vyvíjela v určité formě už od 40. let 20. století (mimoškolní
výchova). V tomto pojetí jsou předmětem zkoumání volnočasové aktivity, jejich dopad na
rozvoj jedince, zejména mladého člověka, a možnosti jeho ovlivňování. Takto chápaná
pedagogika volného času klade důraz na metodiku práce ve volnočasových zařízeních a při
vedení volnočasových aktivit. Bezprostředním cílem takto chápané pedagogiky volného času
je rozvinutí organizace a metodiky aktivit dětí, mládeže a dospělých ve volném čase tak,
aby přispívali k rozvoji jejich osobnosti i prostředí, v němž žijí.
Fenomén volného času Druhým východiskem pro rozvoj pedagogiky volného času je samotný fenomén volného času
a jeho zkoumání. To se začalo rozvíjet v západní Evropě zejména v 60. létech 20. století. Volný
čas začal být tématem pro sociology, psychology, ekonomy a v neposlední řadě pro pedagogy.
Rozšíření pojmu pedagogika volného času můžeme chápat jako důsledek reflexe vzrůstající
důležitosti volného času pro člověka. Podle tohoto pojetí můžeme považovat pedagogiku
volného času za „samostatnou disciplínu mezi vědou o volném čase a vědou o výchově“.
Metodicky je tento přístup k pedagogice volného času složitější, protože používá metod
různých vědních oborů, podle toho, z kterého úhlu se volný čas právě zkoumá. Pokud jde o cíl,
je zde právě pedagogika tím jednotícím prvkem, protože se volný čas a v něm probíhající
procesy zkoumají z hlediska jejich dopadu na osobnostní rozvoj jedince a jeho socializaci.
Pedagogika volného času v ČR V české literatuře pojem pedagogika volného času pouze nahradil dřívější označení
mimoškolní výchova a jde tedy o aplikovanou pedagogickou disciplínu, která se zabývá reflexí
a dalším rozvojem pedagogického „zhodnocování“ volného času, a to zejména u dětí a
mládeže. Na základě takto chápané pedagogiky volného času byl vytvořen také profesní profil
pedagoga volného času jakožto pracovníka středisek volného času, který je v přímém
pedagogickém vztahu s účastníky zájmových útvarů a jiných aktivit těchto středisek.
Instituce pro volný čas dětí a mládeže