PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
14. Význam edukace v sociálním prostředí - cíle, metody a příklady sociálně
integračních programů
Sociální pedagogika představuje aplikované odvětví pedagogiky zabývající se výchovným
působením na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny mládeže a dospělých. Je rovněž
zaměřena na výchovu a pomoc rodinám s problémovými dětmi, na skupiny mládeže ohrožené
drogami, na jedince propuštěné z vazby apod. Jedná se o hraniční disciplínu, která čerpá z
mnoha oborů - právo, psychologie, pedagogika, sociologie, antropologie, filozofie a dalších.
Obecné cíle sociální pedagogikyCílem v pojetí sociálně pedagogickém je socializace neboli zespolečenšťování individua jeho
účastí na životě určitého společenského seskupení. Cíle sociální pedagogiky se liší podle
společenské situace a podle jednotlivých zemí.
Podpora sociální integrace všech jedinců a skupin
Podpora rozvoje sociálních skupin, jejich pozitivního vlivu na jedince a jejich fungování
v rámci celé společnosti
Prevence sociálních patologií a dysfunkcí, hledání jejich řešení či zmírňování jejich
důsledků
Prevence sociálního vyloučení a sociálních konfliktů, pomoc při integraci ohrožených
jedinců či skupin
Rozvoj sociální dovednosti a cítění žáků, studentů, učitelů, rodičů
Využití výchovy a vzdělávání jako prostředku k řešení sociálních situací a problémů
Harmonizace prostředí skupiny v rámci výchovy a vzdělávání
Usnadnění přístupu ke vzdělávání, vyrovnávání příležitosti
Metody sociální pedagogikySociální pedagogika kombinuje řadu přístupů a metod, které musí vycházet z jejích cílů.