PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Manažerský přístup (vykazuje velmi dobrou organizační úroveň, je systematický a
poskytuje zpětnou vazbu)
Facilitační přístup (podporuje a zdůrazňuje hodnotu individuality, autenticity a
autoregulace žáka)
Pragmatický přístup (zaměřen na dosažení užitečných znalostí a dovedností ve spojení
s jejich aplikací)
Osobnost učitele ve výchovně vzdělávacím procesu zprostředkovává poznatky a zobecněné společenské zkušenosti
usměrňuje osvojovací proces žáků
inspiruje (motivuje) a aktivizuje žáky ve smyslu vzdělávacích cílů
mobilizuje a formuje žáky ve smyslu cílů výchovy
kontroluje a hodnotí
Učitelské dovednosti a kompetence
Dovednosti informační, mobilizující, rozvíjející, organizační, komunikační
Kompetence
oborová – odbornost
didaktická – dokáže použít metody a formy, díky kterým žák pochopí danou látku
pedagogická – pedagogické vzdělání – výchovné metody, pedagogický takt
diagnostická – při zkoušení – zjišťuje, co žáky naučil
psychosociální – sociální vztahy ve třídě
komunikativní – schopnost komunikace
manažerská – organizační schopnosti
osobnostně rozvíjející – týká se jeho osobnosti (čtení odborné literatury, všeobecný
rozhled – kultura atd.)
Kompetence učitele vztahující se k profesní, obsahové a osobností složce standardu učitelství:
-
pedagogické a didaktické
-
oborově předmětové
-
diagnostické a informační
-
sociální, psychosociální a komunikační
-
manažerské a normativní
-
profesně a osobnostně kultivující
Osobnostní charakteristiky mají vliv na kvalitu, výsledky a efektivnost edukačních procesů.
Vlastnosti determinující kvalitu učitele: - stupeň kvalifikace, rozsah výcviku, specializace v předmětech (oboru), věk, etnická
příslušností, profesní zkušenost, verbální schopnosti, postoje
Funkce edukátora (vzdělavatele) ve VP
Plánovací, motivační, komunikační, řídící, organizační, kontrolní a vyhodnocovací.
Kvalifikace = soustava schopností, vědomostí, dovedností, návyků a zkušeností potřebných
k získání oficiálně potvrzené způsobilosti k výkonu určité činnosti
Kompetence = kvalifikace přesahující jednotlivé profese (projevuje se v konkrétním chování)