PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
převážně slouží k fixaci učební látky
Možná klasifikace didaktických her:
Interakční hry (např. hry společenské, hry s pravidly); Simulační hry (simulace situace,
hraní rolí); Scénické hry (návaznost na divadelní hry); Soutěžní hry
Metody heuristické, řešení problémů žáci jsou postaveni před určitou problémovou situaci, problémový úkol, jež mají vyřešit
učení cestou samostatného objevování = rozvoj tvořivosti, tvořivého a samostatného
myšlení a aktivit u žáků
učitel = žákovým partnerem a rádcem →role „předavače poznatků“
Problémová metoda je nejpropracovanější z heuristických strategií byla vytvořena otcem pragmatické pedagogiky J. Deweyem podstata= nesdělování hotových poznatků žákům, vedení žáků k tomu, aby samostatně
nebo s pomocí učitele odvodili nové poznatky vlastní myšlenkovou činností
Problémové úkoly problémové úkoly jsou podstatou všech aktivizujících metod výuky, členění podle množství
řešení, které problémové úlohy mají:
uzavřené problémové úlohy = mají jedno správné řešení (matematické a fyzikální úlohy)
otevřené problémové úlohy = mají více správných řešení
Problémová úloha by měla splňovat tyto zásady:
Měla by být v logické návaznosti s dosavadními poznatky žáků, přiměřená věku, vědomostem
a dovednostem žáků, musí mít problémový obsah (tj. obtíž).
4 fáze tvůrčího procesu při řešení problémových úloh: 1.
Přípravná fáze= definuje problém a rozhoduje se, zda je efektivní ho řešit
2.
Fáze logicko-operační= analýza problému
3.
Inkubační fáze (intuitivní) = uvědomělé i neuvědomělé kombinaci různých řešení
4.
Verifikační fáze (hodnoticí) = hodnotí a ověřují již vytvořené nápady
KOMPLEXNÍ METODY