PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
cíle;
o
obsahu;
o
podmínek didaktického procesu;
o
účastníků vzdělávacího procesu (podle cílové skupiny);
o
dovedností lektora atd.
Příklady (praxe):
Vysvětlování, výklad -
Výklad je logicky přesné a postupné slovní předávání učiva
-
Snaha předat informace a představy od učitele k žákům
Provedení výkladu:
1. Vytvoření promyšlené a uspořádané množiny informací- osnova, plán výkladu
2. Vysvětlování po krocích, průběžná zpětná vazba, pochopení
3. Kvalita řeči- tempo, pauzy, melodie, intenzita, neverbální komunikace
4. Kontrola pozornosti- respektovat fyziologické potřeby žáků, měnit styl a tempo
Další doporučení: Vycházet ze zkušenosti žáků, Zjednodušovat, Vytyčit si osnovu výkladu,
strukturu, Připravit si příklady, Vyznačit si tzv. klíčové věty, nové pojmy, důležitá fakta
Dotazování a rozhovor
-
Zpravidla učitel klade otázky, žáci odpovídají
-
V dotazování jsou otázky uzavřené a jedna otázka vždy míří ke konkrétnímu poznatku
-
V rozhovoru je pokládáno více otázek, které postupně míří k cílovému poznatku
Rozhovor dále dělíme na:
-
Katechický rozhovor- katecheta- učitel náboženství
o
Otázky vyžadují přesně dané odpovědi
-
Sokratický rozhovor- otázky i odpovědi jsou volnější
o
Musí být, ale stanoveno k čemu má rozhovor dojít
-
Heuristický rozhovor- objevujeme něco nového, těšíme se na nějaký problém
o
Příprava před výukou
o
Největší umění rozhovoru je správně položit otázky (ulituje různé typy otázek)
Diskuze
Vzájemná komunikace mezi učitelem a žáky nebo mezi žáky navzájem při řešení
didaktického problému
Obvykle se předpokládá u zúčastněných určitá suma vědomosti o tématu
Metoda širšího významu- nejen oblast vzdělávací, ale také vzory dalších poznávacích funkcí