Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PEDAGOGIKA

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.4 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

cíle; 

obsahu; 

podmínek didaktického procesu; 

účastníků vzdělávacího procesu (podle cílové skupiny); 

dovedností lektora atd. 

Příklady (praxe): 
Vysvětlování, výklad - 

Výklad je logicky přesné a postupné slovní předávání učiva 

Snaha předat informace a představy od učitele k žákům 

Provedení výkladu: 
1.  Vytvoření promyšlené a uspořádané množiny informací- osnova, plán výkladu 
2.  Vysvětlování po krocích, průběžná zpětná vazba, pochopení 
3.  Kvalita řeči- tempo, pauzy, melodie, intenzita, neverbální komunikace 
4.  Kontrola pozornosti- respektovat fyziologické potřeby žáků, měnit styl a tempo  
Další  doporučení:  Vycházet  ze  zkušenosti  žáků,  Zjednodušovat,  Vytyčit  si  osnovu  výkladu, 
strukturu, Připravit si příklady, Vyznačit si tzv. klíčové věty, nové pojmy, důležitá fakta 
 
Dotazování a rozhovor 

Zpravidla učitel klade otázky, žáci odpovídají 

V dotazování jsou otázky uzavřené a jedna otázka vždy míří ke konkrétnímu poznatku  

V rozhovoru je pokládáno více otázek, které postupně míří k cílovému poznatku 

Rozhovor dále dělíme na: 

Katechický rozhovor- katecheta- učitel náboženství 

Otázky vyžadují přesně dané odpovědi 

Sokratický rozhovor- otázky i odpovědi jsou volnější 

Musí být, ale stanoveno k čemu má rozhovor dojít 

Heuristický rozhovor- objevujeme něco nového, těšíme se na nějaký problém 

Příprava před výukou 

Největší umění rozhovoru je správně položit otázky (ulituje různé typy otázek) 

 
Diskuze 

 Vzájemná  komunikace  mezi  učitelem  a  žáky  nebo  mezi  žáky  navzájem  při  řešení 

didaktického problému 

 Obvykle se předpokládá u zúčastněných určitá suma vědomosti o tématu 
 Metoda širšího významu- nejen oblast vzdělávací, ale také vzory dalších poznávacích funkcí 

Témata, do kterých materiál patří