PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
Z hlediska cílů (formativní; sumativní = průběžná; závěrečná)
o
Z hlediska zadavatele (interní; externí)
Nejčastěji využívané metody k zjišťování údajů pro evaluaci:
dotazník (anonymní, rychlý, časově nenáročný)
rozhovor (individuální či skupinový = časově, finančně a organizačně
náročnější)
pozorování
inspekce, hospitace, supervize
Pedagogická komunikace Specifická forma sociální komunikace. Jedná se o dorozumívání, sdělování určitých významů
v sociálním chování v rámci mezilidských vztahů. Komunikace souvisí s interakcí. Vzájemná
výměna informací mezi účastníky výuky, slouží k realizaci jejích cílů, je prostředkem výchovy a
vzdělávání. Informace se v ní zprostředkovávají jazykovými i nejazykovými prostředky.
Podle míry připravenosti komunikace a míry očekávanosti jejího průběhu můžeme rozlišit
pedagogickou komunikaci detailně připravenou, rámcově připravenou (učitel na základě
svých zkušeností s opakujícími se pedagogickými situacemi dokáže odhadnout, jak bude
komunikace probíhat) a nepřipravenou, která se odehrává v jedinečných a neopakovatelných
pedagogických situacích, které učitel může stěží předvídat, ale musí je bezprostředně řešit
(konflikty apod.).
Co všechno můžeme komunikací „sdělovat“:
informace (jde o kvalitu a rozsah informací, která je dána kvalitou a rozsahem
informací, která je limitována informační kapacitou žáka, zdravotním stavem, sociálními
vztahy, motivací žáka k přijetí informace apod.),
postoje
emocionální stavy (to je záležitostí především nonverbální komunikace),
akceptaci sebepojetí (sdělujeme „takový jsem“, tj. vlastní představu o sobě samém, a