PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
požadovaný výkon - vyjadřujeme pomoci aktivních sloves, kognitivní cíle
podmínky, ve kterých mají být cíle vykonány určují, zda může být cílů dosaženo pomocí
některých pomůcek, v jakém rozsahu a jakým způsobem, v jakém prostředí a s jakými
psychickými a fyzickými požadavky.
norma vymezuje minimální potřebný výkon (počet úloh, časový limit a možný počet
nepřesností)
Chyby při formulaci cílů
příliš obecná formulace (např. Účastníci vzdělávacího procesu budou umět projektový
management)
formulace z pohledu vzdělávací jednotky (např. Cílem kurzu jsou hlavní zásady
maloobchodu)
formulace z pohledu činnosti vzdělavatele (např. Vysvětlení pojmu komanditní
společnost a uvedení několika příkladů)
formulace jako názvu vzdělávací jednotky (např. Spalovací motory)
Cíle z hlediska času:
1. Dlouhodobé - na konci vzdělávání budou žáci schopni používat hnojiva, znát jejich vliv na
půdu a životní prostředí
2. Střednědobé - žák vysvětlí význam dusíku ve výživě rostlin, uvede příklad používání
dusíkatých hnojiv
3. Krátkodobé - žák uvede vzorec dusičnanu draselného
Bloomova taxonomie kognitivních cílů Jednotlivé kategorie jsou seřazeny od nejjednodušší kognitivní náročnosti (znalost) až po tu
nejsložitější (hodnocení).
Znalost = zapamatování si
Porozumění (dokázat, jinak formulovat, ilustrovat, interpretovat, objasnit, opravit,
vyjádřit, vypočítat, změřit)
Aplikace (demonstrovat, aplikovat, diskutovat, načrtnout, uspořádat, vyčíslit)
Analýza (najít principy uspořádání, provést rozbor, rozlišit)
Syntéza (kategorizovat, klasifikovat, kombinovat, navrhnout, organizovat, shrnout,