PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
čekáme, jak na ni druzí zareagují),
pravidla další komunikace (verbálně i nonverbálně).
Typy pedagogické komunikace
přímá – kdy dospělý hovoří s dítětem, učitel se žákem, „face to face“ (tváří v tvář);
nepřímá – kdy je informace přenášena a zprostředkována učebnicí, jiným tištěným
materiálem, televizí, počítačem, didaktickou technikou;
jednostranná a dvoustranná – je založena přijímání rolí, tj. na rolích řečníka a
posluchače (jde o monolog nebo dialog);
se zpětnou vazbou a bez zpětné vazby – rozlišení je založeno na tom, zda
komunikátor má možnost přijímat reakce auditora (např. řečník v televizi tuto možnost
nemá);
částečná a hromadná – je dána počtem účastníků (např. předvolební mítink);
masová – je zvláštním druhem hromadné komunikace, je to nepřímá jednosměrná
komunikace bez zpětné vazby
Prostředky komunikace
1. Verbální komunikace
2. Neverbální komunikace
Neverbální komunikací označujeme takovou komunikaci, která ke sdělování informací
nepoužívá slov. Prostředky mimoslovní komunikace jsou značně široké.
Sdělování pohledy, výraz obličeje, pohyby, postoje, gesta, dotyky, přiblížení či
oddálení atd.
3. Komunikace činem
9. Formy výuky – definice, základní typy (vysvětlení rozdílů a použití)
Formy výuky Způsob uspořádání celého vyučovacího procesu, jeho složek (učitele, žáka, učiva) a
vzájemných vazeb v čase (dynamická stránka) a v prostoru (statická stránka). Každá organizační
forma vyjadřuje zároveň vnitřní strukturu systému řízení výuky a ovlivňuje řadu faktorů jako
například metody.
Formy výuky se dělí dle: charakteru výukového prostředí (ve třídě, v dílně, muzeu,..)
délky trvání (vyučovací hodina, speciální kurz…)
vztahu k osobnosti žáka (výuka hromadná, individuální,...)
Jednotlivé výukové formy: individuální, hromadná a frontální výuka
individualizovaná výuka, projektová výuka
diferenciovaná výuka, skupinová a kooperativní výuka
týmová výuka, otevřené vyučování