Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PEDAGOGIKA

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.4 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

 
II. DIDAKTICKÉ FORMY Didaktická forma vyjadřuje vnější organizační uspořádání (způsob uspořádání) didaktického 
procesu z hlediska času, prostoru a vztahu jednotlivých studujících, ale rovněž i uspořádání 
celého systému vzdělávání. 
 
Výčet forem 
1) Z hlediska řízení studia
 

  prezenční, distanční, kombinované, sebevzdělávání, otevřené, flexibilní  

2) Z hlediska počtu studujících 

  individuální 
  skupinové  
  hromadné (frontální) 

3) Z hlediska struktury celoživotního vzdělávání 

  prezenční, večerní, dálkové, distanční, kombinované, externí 

10. Metody výuky – vysvětlení pojmu metoda výuky. Základní dělení, příklady a 
aplikace v praxi. Souvislost mezi cíli a metodami výuky a výsledky učení.  
Slovo  metoda  pochází  od  řeckého  METHODOS,  což  znamená  cesta.  Jedná  se  o  způsoby 
zprostředkování vzdělávacího obsahu (učiva), které dosahují předem stanovených cílů výuky. 
Metodu tvoří aktivity vnější (co lze pozorovat) a vnitřní (myšlení).  
 
1) METODY SLOVNÍ 
K metodám slovním řadí: monologické metody, dialogické metody, metody práce s učebnicí, 
knihou
. Prostředkem slovních metod je slovní vyjádření (mluvené nebo písemné), které může 
mít různé podoby, např.: 
vysvětlování: jde o postupný a výstižný výklad, který je zaměřený na objasňování vnitřních 
vztahů a zákonitostí, 
vyprávění: zprostředkovává učivo na základě vypravování určitého děje citově podbarveným 
způsobem, který studující motivuje k poslouchání. 
přednáška: je delší soustavný projev s logickým členěním, který nabízí celkový pohled na 
sledovanou problematiku, vysvětluje souvislost jevů a třídí fakta. Skládá se z úvodní, 
výkladové a závěrečné části. 
instruktáž: postupně popisuje způsob nějaké činnosti, 
rozhovor: střídání otázek a odpovědí na zadané téma, 
diskuse: vzájemná komunikace mezi vyučujícím a studujícím a mezi studujícími navzájem při 
řešení didaktického problému. 
  
2) METODY NÁZORNĚ DEMONSTRAČNÍ 
Využívají přímé názornosti, nejčastěji se při nich uplatňuje pozorování. Jedná se např. o: 
-          pozorování předmětů a jevů
-          předvádění (předmětů, modelů, pokusů, činností), 
-          demonstrace obrazů statických
-          projekce statická a dynamická. 
 
3) METODY PRAKTICKÉ  
Využívají přímé činnosti, které umožňují osvojování dovedností, např.: 
-          nácvik pohybových a pracovních  dovedností
-          studijní laborování
-          pracovní činnosti (v dílnách a na pozemku), 
-          grafické a výtvarné činnosti
 
Kritéria výběru metod Vybíráme podle: 

Témata, do kterých materiál patří