PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
diskuse vyjádří každý odborník své stanovisko k danému tématu pomocí krátké
prezentace a po vystoupení všech odborníků následuje diskuse.
Diskuse řetězová = učitel nastolí problémovou otázku a vyřkne k ní své stanovisko.
Další účastník představený názor shrne a přidá vlastní argument. Třetí člen řetězové
diskuse opět shrne a naváže, čímž dále diskusi rozvine.
Metody situační
učí žáky řešit konkrétní reálné situace ze života při zachování požadavků učebních
osnov (ŠVP), často překračují akademický rámec školy
podstata= hledání postupů vedoucích k vyřešení nějaké konkrétní situace,
problémového případu, který je žákům prezentován a předložen k řešení
vznik situační metody = spojován s harvardskou vysokou obchodní školou – tato
metoda byla uplatňována v právních disciplínách a ekonomických oborech
výchovný moment metody
o
ve schopnosti analyzovat danou problematiku
o
ve vyhledávání informací potřebných k jejímu vyřešení
o
v rozhodování o volbě dalšího postupu
Varianty situačních metod: 1. Metoda rozboru situace= založena na pečlivém samostudiu materiálů o dané situaci a
poté následuje diskuse ve třídě pod vedením učitele.
2. Řešení konfliktní situace= seznámení žáků s rozporuplným, zajímavým případem formou
krátké zprávy podané ústní formou. Poté se od účastníků požadují návrhy na řešení dané
problémové situace, která má těžiště v osobních vztazích, které se mohou týkat názorů,
postojů, hodnot. I přestože se někdy nenajde jedno jediné řešení, je tato metoda přínosná,
protože připravuje na rozhodování v časové tísni při znalosti jen několika málo potřebných
údajů.