PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vědecko-systematický typ (upřednosňuje systematický postup, promyšlenost, logické
vyvozování, jasné vyjádření),
umělecký typ (upřednostňuje názornost, rozvíjí představivost žáků, vhodné např. pro
učitele dějepisu, literatury)
praktický typ (rozvíjí organizační schopnosti žáků, může se však snadno stát
rutinérem).
Podle vztahu učitele k žákům
Autokratický typ bezpodmínečné podřízení žáků, dodržuje od žáků odstup
omezuje samostatné rozhodování a iniciativu žáků a jejich osobní život
přináší napětí ve vztahu k žákům, pocity strachu
Demokratický typ učitel v roli přátelského rádce, zajímá se o problémy žáků, má jejich důvěru
žákům dává samostatnost, podporuje iniciativu
omezuje příkazy, zákazy a tresty, akcentuje pochvalu a povzbuzení
formuje odpovědnost žáků
má snahu o objektivitu a pravdivé hodnocení žáků
Liberální typ nezasahuje do formování žáků, událostem nechává volný průběh
nerozhodný, vyhýbá se konfliktům, uvolněná disciplína žáků
jen zřídka zasahuje autoritativně, je bez autority u žáků
výsledky výchovně vzdělávací nízké
Podle vzájemného vztahu učitele a žáka (Caselmann)
Logotrop usiluje o rozvoj poznání žáka (vědomosti)
nejdůležitější pro něj jsou výsledky, kterých žák dosahuje
má snahu žáky co nejvíce naučit, nepřihlíží k možnostem jednotlivých žáků
vyvolává svým postupem konflikty a vzdor
Paidotrop má snahu pochopit žáka, zdůrazňuje vzájemnou důvěru
zaujímá k žákům rodičovský vztah, je starostlivý
při hodnocení bere v úvahu i snahu žáka
ve snaze žákovi vyhovět může klesat i jeho náročnost
Podle organizace a komunikace (Fenstermacher, Soltin)