PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vyjadřuje interakci (vzájemné působení) mezi činností vzdělavatele a činností
vzdělávajícího se s důrazem na oboustrannou zpětnou vazbu.
Předmětem procesu jsou kromě vzdělavatele a vzdělávaných ještě další didaktické kategorie,
tj. cíle, obsah, metody, formy, prostředky, didaktické principy, zásady, podmínky a výstupy.
Cíl = očekávaný výsledek didaktického procesu. Usměrňují, aktivizují, motivují. Od cílů se
odvíjí vzdělávací obsah.
Funkce cílů:
1. řídící (naviguje a usměrňuje účastníka při jejich studiu, ale řídí i lektora při výběru
vzdělávacího obsahu a při přípravě designu didaktického procesu)
2. zpětnovazební (podklad pro formulaci učebních úkolů, testů, otázek - poskytuje
informaci o míře a kvalitě osvojených vědomostí a dovedností a tím i o efektivitě
didaktického procesu)
Typologie cílů
1. kognitivní (poznávací, vymezují, co by měl účastník znát)
2. afektivní (postojové, vyzdvihují hodnotu poznatků - týkají se postojů, názorů, hodnot)
3. psychomotorické (výcvikové, rozvíjejí praktické dovednosti - senzomotorické
dovednosti, které se týkají smyslového vnímání, pohybů a vzájemné koordinace vjemů
s pohyby apod.)
Vlastnosti cílů
jednoznačnost (brání různé interpretaci)
kontrolovatelnost (vlastnost zjistit, zda bylo cíle dosaženo)
přiměřenost (zda jsou cíle splnitelné)
komplexnost (stanovení všech tří typů cílů)
konzistenstnost (vyjadřuje vnitřní provázanost mezi cíli, tj. zda cílům vyšším jsou
podřízeny cíle nižší)
Metoda SMART
S - specific (specifický)
M - measurable (měřitelný)
A - assignable (přidělitelný)
R - realistic (realistický)
T - Time-boud (časově ohraničený)
Formulace cílů
Cíle formulujeme ve formě požadovaného výkonu, v podmínkách, ve kterých mají být vykonány
a vymezuje rovněž normu výkonu.