Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PEDAGOGIKA

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.4 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

  vyjadřuje  interakci  (vzájemné  působení)  mezi  činností  vzdělavatele  a  činností 

vzdělávajícího se s důrazem na oboustrannou zpětnou vazbu. 

Předmětem procesu jsou kromě vzdělavatele a vzdělávaných ještě další didaktické kategorie, 
tj. cíle, obsah, metody, formy, prostředky, didaktické principy, zásady, podmínky a výstupy. 
 
Cíl = očekávaný výsledek didaktického procesu. Usměrňují, aktivizují, motivují. Od cílů se 
odvíjí vzdělávací obsah. 
 
Funkce cílů

1.  řídící  (naviguje  a  usměrňuje  účastníka  při  jejich  studiu,  ale  řídí  i  lektora  při  výběru 

vzdělávacího obsahu a při přípravě designu didaktického procesu) 

2.  zpětnovazební  (podklad  pro  formulaci  učebních  úkolů,  testů,  otázek  -  poskytuje 

informaci  o  míře  a  kvalitě  osvojených  vědomostí  a  dovedností  a  tím  i  o  efektivitě 
didaktického procesu)

 
Typologie cílů
 

1.  kognitivní (poznávací, vymezují, co by měl účastník znát) 
2.  afektivní (postojové, vyzdvihují hodnotu poznatků - týkají se postojů, názorů, hodnot) 
3.  psychomotorické  (výcvikové,  rozvíjejí  praktické  dovednosti  -  senzomotorické 

dovednosti, které se týkají smyslového vnímání, pohybů a vzájemné koordinace vjemů 
s pohyby apod.) 

 
Vlastnosti cílů 

  jednoznačnost (brání různé interpretaci) 
  kontrolovatelnost (vlastnost zjistit, zda bylo cíle dosaženo) 
  přiměřenost (zda jsou cíle splnitelné) 
  komplexnost (stanovení všech tří typů cílů) 
  konzistenstnost  (vyjadřuje  vnitřní  provázanost  mezi  cíli,  tj.  zda  cílům  vyšším  jsou 

podřízeny cíle nižší) 

 
Metoda SMART 

S - specific (specifický) 
M - measurable (měřitelný) 
A - assignable (přidělitelný) 
R - realistic (realistický) 
T - Time-boud (časově ohraničený) 
 
Formulace cílů 
Cíle formulujeme ve formě požadovaného výkonu, v podmínkách, ve kterých mají být vykonány 
a vymezuje rovněž normu výkonu. 

Témata, do kterých materiál patří