PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1. Pohoda prostředí – sem patří netradiční uspořádání třídy, přátelské vztahy (především
změna vztahů učitel – žák a mezi žáky navzájem), způsob organizace vyučování,
pohyblivá délka vyučovacích hodin, možnost pohybu a relaxace, pitný režim, stravování
a otužování.
2. Zdravé učení – respektování potřeb žáka, smysluplnost obsahu, přiměřenost,
kooperace, střídání činností a možnost výběru, rozvoj komunikace, motivující způsoby
hodnocení.
3. Otevřené partnerství je založeno na škole jako modelu demokratického společenství
a na škole jako kulturní a vzdělávacím středisku obce.
Tvořivá škola V čele stál Václav Příhoda, který odmítal jak pasivní tradiční školu, tak přeceňování spontánní
volné činnosti žáků. Vytvořil návrh jednotné, diferencované, pracovní školy. Za východisko
školní práce byla považována žákova osobnost a jeho činnost. Žáci se měli seskupovat
v pracovních družstvech, kde byly rozvíjeny i jejich sociální zkušenosti. Občanské sdružení
Tvořivá škola rozvíjí své aktivity od počátku 90. let ve spolupráci s nakladatelstvím Nová škola
v Brně, které vydává učebnice, pracovní sešity, metodiky a další materiály pro činnostní učení.
Jsou také organizovány semináře pro učitele a lektory. K základní didaktickým principům činnostního učení patří:
1. Probouzení zájmu žáků – názornost vyučování, vycházení z přirozených situací,
přiměřenost obsahu a tempa vyučování, pochopitelnost učiva.
2. Pěstování žákovy samočinnosti – dítě je aktivní, využívá svých zkušeností, prožívá