PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
J. A. Komenský - poznání = slovo + názor (smyslové vnímání, praktická zkušenost)
základní model: smyslové vnímání - rozumové zpracování (pochopení, paměť) - užívání,
cvičení
respekt k dítěti, individuální přístup k žákům, humanismus (výchova jako kultivace
člověka), pedagogický optimismus (každý je vychovatelný a vzdělavatelný)
zavedení hromadného vyučování (systém ročníků, tříd, vyučovacích hodin, organizace
školního roku, cíle a obsah vyučování)
pojetí J. F. Herbarta
východiskem Herbartovy pedagogiky je elementová, asociační psychologie
podstata vyučování spočívá v procesu osvojování nových představ (do dříve získaných
představ jsou včleňovány nové z okruhu příbuzných představ)
4 stupně vyučování: jasnost, asociace, systém, metoda
III. Reformní vzdělávací koncepce, pedocentrismus
koncem 19. století,
přestavitelé: J. Dewey, M. Montessoriová, J. Úlehla, F. Náprstek, J. Kubálek, V. Příhoda, J.
Uher
kritika herbartismu -> učitel se stává partnerem a rádcem dítěte
struktura vyučovacího procesu: objevení problému (pocit obtíže, konfliktu),
intelektualizace obtíže (přechod od nejasného pocitu obtíže k vymezení podstaty
problému a jeho vyjádření přiměřenými intelektuálními prostředky), formulace hypotéz
(hypotéza strukturuje problémovou situaci a její kontext - model řešení problému),
argumentace (zdůvodňování hypotéz pomocí předcházejících znalostí a zkušeností,
ověřování hypotéz (pozorováním, experimentováním, praktickým jednáním; přijetí či
odmítnutí hypotéz - modifikace hypotéz, závěry)