PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
aplikace průřezových témat
Tvorba učebních osnov nebo vzdělávacích modulů
Přehled rozpracování RVP do ŠVP
Popis materiálního a personálního zabezpečení výuky
Charakteristika spolupráce se sociálními partnery
Tvorba příloh (tradice školy, úspěchy, zahraniční spolupráce)
Dokončovací práce
Obsahová revize – soulad ŠVP s požadavky RVP
Terminologická, stylistická, pravopisná a formální revize ŠVP
Vytvoření titulního listu, vazba, zveřejnění ŠVP
Učební plán Učební plán je normativní pedagogický dokument, konkretizující obsah a rozsah vzdělávání (v
podobě předmětů, modulů) a jeho organizační rámec na určitém stupni/typu školy, pro
jednotlivé ročníky či jiné časové úseky.
Zpracovává se samostatně pro každou nabízenou formu vzdělávání. Obsahuje formou tabulky
výčet všech vyučovacích předmětů, popř. modulů, jejich hodinovou dotaci a rozvržení do
ročníků, celkové počty vyučovacích hodin (za studium, týdně, v ročníku apod. podle formy
vzdělávání) i další aktivity školy, které jsou závaznou součástí vzdělávání (např. sportovní aj.
kurzy, projektové vyučování, odborná praxe).
Jako součást ŠVP učební plán stanoví závaznost vyučovacích předmětů/modulů jejich
rozdělením na povinné, volitelné a nepovinné, formu a podíl praktického vyučování. Součástí
učebního plánu je rozvržení týdnů ve školním roce a, je-li to potřebné, také poznámky, ve
kterých škola objasní některé obsahové a organizační aspekty učebního plánu a výuky. Názvy
vyučovacích předmětů škola odvodí od vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů vymezených
v RVP (od kurikulárních rámců), popř. si stanoví vlastní název. Název předmětu musí být v
souladu s jeho obsahem.
Vzdělávací cíle Vyučování má průběh vždy zaměřený k cíli, cíl představuje zamýšlený a očekávaný výsledek,
tedy změnu ve vědomostech, dovednostech a vlastnostech žáků (hodnotové orientaci i
osobnostním rozvoji). Cíle mohou být konkretizovány jako věcně obsahové (z hlediska učiva),
nebo osobnostně rozvojové (z hlediska rozvoje žáka). Jakých změn mají žáci dosáhnout? Volba
cíle ovlivňuje prostředky realizace cíle - učivo, metody, organizační formy.
Cíl hraje významnou roli v motivaci žáků. Jestliže žák zná cíl a ztotožňuje se s ním, zvyšuje se
efektivita učení. Toho lze dosáhnout pomocí formulace cíle jako konkrétního, dostupného,
přirozeného a zajímavého problému.
Rozdělení pedagogických cílů z hlediska učiva kognitivní cíle (poznávací)
psychomotorické cíle (praktická dovednost-otevřít konzervu, ukrojit chleba)
afektivní cíle (oblasti hodnot a postojů)
Rozdělení pedagogických cílů z hlediska času dlouhodobé (učební osnovy, cíle pro celý předmět)
střednědobé (tematický celek, více hodin)
krátkodobé (jedna vyučovací hodina)
Cíl musí být SMART formulovaný z hlediska žáka, akceptovatelný
konkrétní, specifický
měřitelný
časově jasně ohraničený
realistický