PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
IV. Programované vyučování
v zájmu kolem 60. let 20. století
z představitelů B. F. Skinner, u nás D. Tollingerová, V. Kulič
uplatňuje základní kybernetické přístupy a zdůrazňuje myšlenku řízení vyučovacího
procesu a řízení učební činnosti žáků.
principy: princip malých kroků (uspořádané učivo do malých, logických, na sebe
navazujících úseků), princip aktivní odpovědi (žák na každém kroku musí aktivně
reagovat, buď odpověď samostatně tvoří nebo vybírá z alternativ), princip
bezprostřední kontroly, zpevnění (žák dostává po každém kroku zpětnou vazbu,
informaci o správnosti či omylu - východiskem behavioristické schéma S-R-R = podnět
- reakce - zpevnění), princip vlastního tempa (učení je přizpůsobeno individuálním
rozdílům mezi žáky z hlediska schopností a tempa práce), princip hodnocení výkonu
(komplexní zhodnocení výkonu žáka - posoudit vhodnost a přiměřenost programu jako
východisko ke změně)
V. Problémové vyučování, pragmatismus
podstata již v reformní pedagogice J. Deweye
většina autorů chápe spíše jako metodu (využívanou v různých pojetích vyučování) než
jako samostatnou koncepci vyučování
vyučování koncipováno jako řada problémových situací, které žáci s pomocí učitele řeší
(hledání podstaty problémů, hledání principu řešení, formulace hypotéz)
VI. Rozvíjející vyučování
vzniká v 1/2. 20. století, hlavní představitel L. V. Zankov
základním psychologickým východiskem této koncepce je řešení vztahu vyučování a