PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
odrážení ekonomické, společenské a ideologické, kulturní podmínky státu
zabývají se podstatou a průběhem výuky
určují cíle a obsah vyučování
určují volbu organizačních forem a metod vyučování
určují sled etap vyučovacího procesu (např. dogmatické: pravidlo - příklad -
napodobování)
určují pojetí žáka ve vyuč. procesu (subjekt - objekt, vztah k učivu...)
Dělení koncepcí výuky: (norimberský trychtýř)
transmisivní - učitel vystupuje v roli nositele hotových, přesných, správných znalostí
aktivizující - žáci by měli informace vyhledávat, hodnotit, zpracovávat
konstruktivistická - žák si dává informace dohromady
dogmatická - škola a učitel garantem pravdy
Pojetí výuky
subjektivní náhled na podobu vyučování, jakýsi vnitřní svět nebo přesvědčení učitele,
jeho představy, postoje a názory o výuce
strategie výuky je obecný přístup učitele k výuce- plán, který vychází z vnější okolností
(počet žáků) a vnitřní podmínky (osobnost učitele)
plánování výuky: co se mají naučit ve vymezeném čase, aby co nejvíc žáků mělo co
nejlepší výsledky, zjistit přesné výsledky učení žáků
I. Dogmatická koncepce
9. - 16. století
založena na paměti, mechanickém učení
neměnný sled etap vyučovacího procesu: pojem - příklad - napodobování, naučení -
procvičování naučeného
dominantní postavení učitele
základem poznání slovo, minimálně praktické činnosti a zkušenosti žáků
II. Slovně názorná koncepce
17. století - dosud
cílem předat poznatky žákům, kteří si je osvojují
hlavní metodou je slovo učitele