PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vývoje dětí
myšlenka urychlování vývoje - vyučující musí klást požadavky přesahující úroveň
aktuálního rozvoje - musí se orientovat na úroveň nejbližšího rozvoje
principy vyučování: princip vysokého stupně obtížnosti (význam překonávání obtíží a
překážek), princip postupu vyučování rychlým tempem (neustále obohacovat žáka
novými poznatky a dovednostmi - pomalé tempo nudí, rychlé podněcuje aktivitu a
zájem), princip vedoucí úlohy teoretických poznatků (základem vyuč. procesu jsou
teoretické poznatky, práce s pojmy, rozvoj abstraktního myšlení - i u žáků mladšího
školního věku), princip uvědomělosti (pochopení smyslu učiva, vnitřní přijetí cílů
vyučování žákem, vnitřní motivace), princip rozvoje všech žáků (individuální přístup ke
každému žákovi, zodpovědnost učitele za výsledky i těch nejslabších žáků)
VII. Alternativní koncepce výchovy
Alternativní školy jsou ty, které pracují na základě partnerského přístupu k dětem a respektu
k jejich individuálním potřebám.
vyznačují se jistou pedagogickou specifičností = odlišný vzdělávacím programem,
odlišným obsahem, organizací a metodami vyučování, vztahy mezi učiteli a žáky, školou
a rodinou, školou a obcí
Inovativní školy se snaží o proměnu v rámci běžné školy. Kladou důraz na osobní a sociální
rozvoj žáka, na integraci ve vyučování, na kooperativní strategie učení, na partnerskou
komunikaci uvnitř školy, spolupráci školy, rodiny, obce.
Waldorfské školy V roce 1919 založena v německé obci Waldorf - Emilem Moltem. Vychází z antroposofie =
duchovní věda, podle které člověk sestává ze tří částí - fyzické, duševní a duchovní (do 7 let se
dítě učí především prostřednictvím fyzického těla - nápodobou; do 14 let stránka duševní -
učení pomocí prožitku, podobenství a morální autority; do 21 let utváření na základě
předchozích zkušeností schopnost vlastního rozumového úsudku)
Učební plán obsahuje společenskovědní a přírodovědné předměty, cizí jazyky, esteticko-
výchovné a pracovní předměty.
Vyučovací předměty se dělí na „hlavní“ (matika, mateřský jazyk a literatura, čtení, fyzika,
chemie, přírodopis, dějepis, zeměpis, sociální nauka, umělecké vyučování) a „vedlejší“ – eurytmie (řeč, zvuky, hudba jsou vyjadřovány prostřednictvím ladných pohybů), hudba, cizí
jazyky, ruční práce, náboženství.
Vyučování hlavních předmětů probíhá v tzv. epochách (100 – 120minutové ranní vyučovací
bloky, které se dále člení na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí). Jsou monotematické a po
3-4 týdnů se zabývají jedním tématem – např. dějiny Řecka, stavba domu atd.). Ostatní
předměty se vyučují v klasických vyučovacích hodinách.
Jsou používány metody hromadného, skupinového a individuálního vyučování s důrazem na
rozvoj sociálního cítění žáků. Žáci nepoužívají učebnice, ale vedou si epochové sešity, do nichž
si sami podle svých možností zaznamenávají probrané učivo.
Cílem školy - probrat méně, ale do hloubky, poskytnout žákům základní poznatky a základní
metodu, jak se ve vědění orientovat.
Výkony žáků jsou hodnoceny slovně, včetně závěrečného vysvědčení, v němž jsou uvedeny
žákovy pokroky i nedostatky a obtíže.
Nejdůležitějším orgánem vedení školy je učitelská konference, která zasedá za účasti všech
vyučujících každý týden. Na životě školy se podstatnou měrou podílejí i rodiče žáků. Účastní se
všech svátků, slavností, výletů, někdy spolupracují i při vyučování – např. účastí v projektech.
Waldorfské školy mají vlastní systém vzdělávání učitelů v rámci postgraduálního
specializovaného studia.