PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Montessori školy Maria Montessori, italská lékařka, autorka originálního systému antiautoritativní výchovy.
Nejvíce rozšířeny v Nizozemsku, Německu, pronikl i do USA. Několik základních škol s třídami
Montessori, nejvíce mateřské školky.
Principy: úcta ke svobodě dítěte a k jeho spontánním projevům. Důraz se klade na vytváření
didakticky vhodně upraveného prostředí, které napomáhá přirozenému vývoji dítěte.
Významnou roli hraje „smyslový materiál“ (to jsou speciálně vyvinuté pomůcky, které dětem
poskytují podněty pro zdokonalování smyslů).
Vychovatel zůstává v pozadí, jeho úkolem je zajistit, aby se dítě mohlo co nejvíce projevit, aby
se rozvíjela jeho samostatnost. Při učení musí být respektovány tzv. senzitivní fáze. Jde o
takové časové úseky, kdy je dítě obzvlášť citlivé k vnímání a chápání určitých jevů vnějšího
světa. Vyučování je realizována ve věkově smíšených skupinách. Vznikají tak přirozené
věkové skupiny, v nichž starší pomáhají mladším a mladší jsou motivováni tím, co už umějí
starší. Výuka obvykle začíná ranním kruhem (povídání v kroužku, společné čtení, zpěv),
pokračuje svobodnou pracovní fází (přibližně dvě vyučovací hodiny, během nichž si dítě
samostatně volí činnosti a prostředí, v němž bude úkoly plnit – učitel zastává pouze roli
poradce). Probírá se převážná část učiva z mateřského a cizího jazyka, matematiky a dalších
předmětů. Společně – někdy skupinově – probíhá výuka výchov, případně dalších předmětů.
Ve školách se hodnotí slovně. Důležitou roli hraje spolupráce s rodinou.
Daltonské školy Daltonský plán byl vytvořen americkou učitelkou Helen Parkhurstovou, která založila v roce
1919 v Daltonu experimentální střední školu. Výrazným znakem je odlišná organizace
vyučování. Žák uzavírá s učitelem smlouvu o programu práce na určité období. Úkoly plní
v pořadí, které mu vyhovuje, postupuje vlastním tempem. Řídí se pracovními návody a
doporučenou literaturou. Pracuje individuálně či ve skupinách ve vybavených odborných
učebnách, kde mu je v roli poradce k dispozici i učitel. Pokud si žák neví rady, měl by se poradit
nejprve se spolužákem, teprve pak hledat pomoc u učitele. Splněné úkoly jsou předloženy ke
kontrole učiteli. Dokud žák nezvládá všechny předepsané úkoly, nemůže postoupit. Učitel si o
postupu žáků vede záznamy a grafy. K základní principům patří svoboda (výběr pořadí plnění
úkolů, tempo práce, volba prostředí apod.) Střídá se individuální a skupinová práce i práce
v rámci celé třídy.
Zdravá škola Projekt Zdravá škola je součástí programu Škola podporující zdraví, který sdružuje 40
evropských zemí a je zaštítěn Světovou zdravotnickou organizací. Garantem programu v České
republice je Státní zdravotní ústav. U nás se k programu hlásí přibližně 200 škol, z toho polovinu
tvoří školy mateřské a polovinu školy základní.
Zdraví není chápáno pouze jako zdraví tělesné, ale i duševní a sociální, jako dobrý životní pocit.
Podle „Programu podpory zdraví ve škole“ je zdravá škola vybudována na 3 pilířích: