PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
dané věkové a sociokulturní sociální skupiny. Poruchy chování negativně ovlivňují výsledky
edukace a možnosti profesionální přípravy. Představují celé kontinuum od drobných a častých
projevů nekázně až po celkovou školní nepřizpůsobivost.
Poruchy chování z hlediska společenské / pedagogické závažnosti Chování disociální:
• dificilní chování na hranici normy a patologie – zlozvyky, nekázeň, neposlušnost,
vzdorovitost, lež, poruchy afektivnosti, egoismus, necitlivost, úzkost, strach
Chování asociální
• záškoláctví - selhávání v zátěžové situaci (potřeba doučování, motivace k setrvání ve
škole), útěky a toulání – únikové jednání / celkové adaptační selhání (útěk z rodiny i ze
školy), negativismus, šikana, toxikomanie, sebepoškozování
• chování, které poškozuje sebe samého
Chování antisociální
• delikvence, kriminalita – krádeže, kleptomanie, důsledky závislostního chování,
agresivní projevy – vandalismus, týrání
Poruchy chování vzniklé v důsledku onemocnění, postižení, znevýhodnění
• ADHD (LMD, perinatální encefalopatie) – poruchy pozornosti, hyperaktivita duševní
činnosti (60% neléčených ADHD později další poruchy)
• senzorická postižení
• poruchy hybnosti (omezení, imobilita…)
• mentální retardace (poruchy adaptace, dezorientace, neadekvátní reakce, sugestibilita,
agresivita)
• onemocnění duševní, chronická, fatální (rakovinová onemocnění), diskriminující
(lupénka apod.)…
• důsledky patologických závislostí
• autistické rysy osobnosti
Převýchova a převýchovný proces
-
Probíhá ve speciálních výchovných zařízeních pro děti a mládež (dospělé vězeňství)
– vyjmutí z původního prostředí