PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
dané věkové a sociokulturní sociální skupiny. Poruchy chování negativně ovlivňují výsledky 
edukace a možnosti profesionální přípravy. Představují celé kontinuum od drobných a častých 
projevů nekázně až po celkovou školní nepřizpůsobivost. 
 
Poruchy chování z hlediska společenské / pedagogické závažnosti Chování disociální: 
• dificilní chování na hranici normy a patologie – zlozvyky, nekázeň, neposlušnost,
vzdorovitost, lež, poruchy afektivnosti, egoismus, necitlivost, úzkost, strach
Chování asociální
• záškoláctví - selhávání v zátěžové situaci (potřeba doučování, motivace k setrvání ve
škole), útěky a toulání – únikové jednání / celkové adaptační selhání (útěk z rodiny i ze 
školy), negativismus, šikana, toxikomanie, sebepoškozování 
• chování, které poškozuje sebe samého
Chování antisociální
• delikvence, kriminalita – krádeže, kleptomanie, důsledky závislostního chování,
agresivní projevy – vandalismus, týrání
Poruchy chování vzniklé v důsledku onemocnění, postižení, znevýhodnění
• ADHD (LMD, perinatální encefalopatie) – poruchy pozornosti, hyperaktivita duševní
činnosti (60% neléčených ADHD později další poruchy)
•  senzorická postižení 
•  poruchy hybnosti (omezení, imobilita…) 
•  mentální retardace (poruchy adaptace, dezorientace, neadekvátní reakce, sugestibilita, 
agresivita)
• onemocnění duševní, chronická, fatální (rakovinová onemocnění), diskriminující
(lupénka apod.)…
•  důsledky patologických závislostí 
•  autistické rysy osobnosti 
Převýchova a převýchovný proces
-
Probíhá ve speciálních výchovných zařízeních pro děti a mládež (dospělé vězeňství) 
– vyjmutí z původního prostředí 
