PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
koordinace, snížená výkonnost
• Vývojové vady (rozštěpy, mikrocefalie, hydrocefalus, endokrinní poruchy, růstové
odchylky – nanismus, gigantismus, vrozené srdeční vady) – individuální přístup
 
Speciálně pedagogické zásady ve výuce a profesionální přípravě TP •  Zásada rehabilitace (potřeba odpočinku) 
•  Zásada komplexnosti 
•  Zásada prevence 
•  Zásada dispenzarizace (trvalé sledování stavu a pružná úprava podmínek, léčby) 
•  Zásada optimálního prostředí 
 
Speciální metody ve výuce tělesně postižených 
•  Reedukace 
•  Kompenzace 
•  Speciální  pohybová  výchova  (zásady  vývojovosti,  reflexnosti,  rytmizace  hybnosti, 
komplexnosti, kolektivnosti, přiměřenosti a individuálního přístupu)
Základy komunikace s osobami s TP • Pedagog komunikuje zásadně se studentem s pohybovým postižením a nikoliv s jeho
případným průvodcem. Problematika manipulace. Své potřeby musí mít v dosahu = 
zvyšuje to sebejistotu a pocit soběstačnosti. K dispozici „svůj vozík“ 
• Akceptujeme speciální požadavky žáka na způsob a průběh jednání, výuky, praxe,
odstraňujeme „bariéry“ které žák označí jako bariérové.
• Při déle trvající výuce, praxi, respektujeme jeho zdravotní potřeby, dáme časový prostor
na hygienické úkony, respektujeme unavitelnost. 
 
 
6.  ZRAKOVÁ POSTIŽENÍ (TYFLOPEDIE) 
 
Zrakové vady 
A.  Lehká slabozrakost 
B.  Střední a silná slabozrakost 
C.  Těžce slabý zrak – zbytky zraku 
D.  Nevidomost praktická a úplná 
 
Střední školy pro mládež se zrakovým postižením 
•  SOU pro zrakově postiženou mládež 
•  SEŠ pro zrakově postiženou mládež 
•  Gymnázium pro zrakově postiženou mládež 
•  Hudební konzervatoř pro ZP mládež 
•  Střední odborné školy ladičské pro zrakově postiženou mládež 
