Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vypracovane-zkouskove-otazky - teorie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (715.89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

teorie na zkoušku

Komponenty modelu

  • Dodavatelé

  • Nabízejí předmět přepravy;

  • Maximální kapacity.

  • Odběratelé

  • Poptávají předmět přepravy;

  • Minimální požadavky

  • Dopravní trasy

  • Slouží k dopravě přepravovaného substrátu;

  • Ohodnoceny nákladovými sazbami přepravy;

  • Nelze přepravovat záporné množství;

  • Některé mohou být uzavřené

  • Účelová funkce

  • Minimalizují se přepravní náklady;

  • Součin přepravovaného množství a ceny za přepravu jedné jednotky

6) Jaký je rozdíl mezi počtem rozměrů a počtem stupňů dopravní úlohy? Navrhněte a stručně popište možnou praktickou aplikaci alespoň dvou dopravních úloh, které se liší počtem stupňů i rozměrů.

  • Počet rozměrů úlohy

    • počet faktorů, o nichž rozhodujeme;

    • dvourozměrná – pouze trasy (odkud – kam);

    • třírozměrná – trasy, vozidlo (odkud – kam – čím).

  • Počet stupňů úlohy

    • počet dopravních uzlů na cestě od primárního dodavatele k finálnímu spotřebiteli.

7) Uveďte princip řešení dvoustupňové dopravní úlohy jako úlohy jednostupňové. Co je to úloha o optimálním dimenzování meziskladů?

  • Dvoustupňová dopravní úloha ze převést na jednostupňovou dopravní úlohu

  • Mezisklady mají obě role

  • spotřebitelé – v 1. stupni úlohy;

  • dodavatelé – ve 2. stupni úlohy.

Optimální dimenzování meziskladů:

  • Modifikace zadání DDÚ

  • Přidělení dostatečně velkých kapacit všem meziskladům

  • Nový propočet modelu

  • Odečtení optimální velikosti všech meziskladů z výsledného řešení

Téma 10: Další dopravní modely
1) Uveďte podstatu a komponenty přiřazovací úlohy.

Cílem přiřazovacích úloh je optimální přiřazení objektů v poměru 1:1 (nelze tyto objekty rozdělit).

Podmínkou je stejný počet zdrojů přiřazení (m), jako cílů přiřazení (m) => musí tvořit čtvercovou matici.

V přiřazovacích úlohách zjišťujeme pouze využití/nevyužití dopravních tras, počet přepravovaných jednotek nás nezajímá - bude vždy jednotkový (1 zdroj →1cíl).

Jedná se např. o přidělení určitého počtu pracovníků na určité množství pracovišť ( m = počet pracovníků, m = počet pracovišť), přiřazení aut do garáží, přidělení inspektorů do škol, přidělení obslužných míst, rozvržení produkce do regionů, rozvržení plodin na pole ...

Komponenty modelu:

  • dodavatelé (zdroj přiřazení), celkově m;

  • odběratelé (cíl přiřazení), celkově m;

  • matice sazeb – nákladů přiřazení (=> jak drahé je přiřazení odběratele k dodavateli)

Jedná se o SILNĚ DEGENEROVANOU úlohu - neřeší se množství, pouze optimální přiřazení (obsazeno m polí, ne m+n-1)

Řeší se MAĎARSKOU METODOU, protože jinou metodou může docházet k zacyklení (kvůli silné degeneraci).

2) K čemu slouží maďarská metoda? Stručně popište její princip.

Maďarská metoda slouží ke zjištění optimálního řešení přiřazovací úlohy.

Pracuje pouze se čtvercovou maticí sazeb, kterou pomocí redukcí upravuje do tvaru, ze kterého dokážeme určit řešení.

Témata, do kterých materiál patří