Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vypisky-z-antropologie-kultury

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (583.15 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Boas byl představitelem romantické tradice, protože je z Německa, nahlíží na kultury jako na jedinečné. Pro jeho terénní monografie je typický popisný determinismus, převaha popisu faktů nad jejich interpretací a syntézou.

Další výzkum Boase byl u kmene Kwakiutlů – na ostrově Vancouver, Kanada – severozápadní pobřeží, je to domorodé obyvatelstvo, žilo v nehostinných podmínkách, začali vytvářet slavnost – Potlač (indiánský rituál), Boas zkoumal ten potlač, to bylo na nich to nejzajímavější, slavnost (svatba, narození dítěte), jeden kmen pozval druhý kmen, a ten to musel navrátit tu slávu, vznik negativní potlač a destruktivní potlač (náčelník musel dát najevo že na to má a může být náčelníkem, druhá strana dělala že to je málo, a tak náčelník ukazoval že na to má, až to došlo k destruktivnímu potlači – zabíjení otroků, pálení) – princip reciprocity.

Boas byl zastáncem kulturního relativizmu a kulturního determinismu.

Kulturní relativismus – kultury se nemají porovnávat každá kultura je jedinečná, při zkoumání se je má badatel snažit pochopit

Biologický determinismus – člověka determinuje především biologie (geny)

Kulturní determinismus – lidské jednání vyrůstá spíše z kulturní tradice. Podle Boaze se kultura promítádo 3 různých dimenzí – 1. Vztahy mezi člověkem a přírodou, 2. vztahy mezi lidmi (pouta uvnitř rodiny), 3. subjektivní reakce člověka na všechny projevy života.

Boas zavedl do antropologického bádání ternní výzkum jako základ bádání – pobyt u studované kultury minimálně 1 rok a naučit se jejich jazyk - byl zakladatel lingvistické antropologie – vnímání a interpretace světa závisí na jazyce, v němž jsme byli vychováni. Tuto hypotézu dále rozpracovali jeho žáci E. |Sapir a B. L. Whorf. Byl jedním z prvních badatelů, ktří se postavili evolucionismu.

Jeho směr se nazývá HISTORICKÝ PARTIKULARISMUS

PARTIKULARISMUS - každou kulturu viděl jako jedinečnou

HISTORICKÝ – stále ještě se zabývá vývojem

Tvrdí, že každá kultura má svoji vlastní historii, kterou nelze komparovat.

diachronní metody – na sociokulturní jevy nahlížíme z podhledu času a hledáme vývoj (stejně jako evolucionisté)

synchronní metody – jsou mladšího data, zájem o kulturu v přítomném okamžiku (jak se projevuje)

žáci – představitelé školy Boase

1)Edward Sapir (1884-1939) – jeden z nejnadanějších žáků, zajímal se o indiánské jazyky

2) Benjamin Lee Whorf (1897-1941) - žák Sapira – ing, technicky zaměřený, tíhl k mysticismu, chtěl odkrýt význam Bible

Sapir – Whorfova hypotéza, ta tvrdí, že veškeré naše myšlení je jazykové, vytváříme odlišnou realitu podle druhu jazyka, kterým mluvíme (hodně výzkumů, hodně hypotéz), jazyk nás hodně ovlivňuje

Jazykový determinismus – vidění našeho světa determinuje jazyk, jakým jazykem přemýšlím tak nahlížím na svět

Témata, do kterých materiál patří