Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vypisky-z-antropologie-kultury

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (583.15 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Nestačí zúčastněné zkoumání, musíte pochopit, jak ti dotyční přemýšlí a vysvětlují ten daný rituál či náboženství, musíme nechat mluvit toho jedince a tomu říkáme = Emická perspektiva

Emická perspektiva = snažím se pochopit, jak samotní jedinci konstruují svět kolem sebe

proti tomu X

Etická perspektiva = tradiční, kulturu popisujeme z pohledu antropologa, nahlíží na kultury seshora, vědeck, nepřipouští si jedince k sobě.

- v současné době platí obojí. Emické a etické hledisko zavedla Kenneth L. Pike.

Mary Douglas (1921 – 2007) - britská antropoložka, patří k britské sociální antropologii, jedna z prvních představitelek symbolické a interpretativní antropologie

- zabývá se myšlenkou - „špíny“ – antropologický přístup, bere špínu – nečistotu jako sociokulturní konstrukt, na světě se liší hygienické návyky lidí, přišla na to, když si vzala svého manžela, protože přistupoval k čistotě jinak než ona, a proto se tím začala odborně zabývat

nečisté podle ní: boty nejsou nečisté sami o sobě, ale je nečisté je dát na jídelní stůl …, věci z patra v přízemí atd. Za nečisté považovala to co narušuje náš řád.

- dělala výzkumy u kmene Lele v Belgickém Kongu. Další ter. Výzkum dělala u melanéského kmene Kwaio (Šalamounovy ostrovy)- vesnice domorodců kde je rozdělen svět na čistý a nečistý - do nečistého světa patřili ženy a do čistého muži. Svatyně, oblast mužská (čistá oblast), uprostřed domy (kam můžou ženy i muži), a níže je území nečisté a to žen (porodní chýše, menstruační chýše)

Hlavní linie britské sociální antropologie

Cambridge – 2 linie : politická antropologie a strukturalistická linie

představitel – E. R. Leach – sledoval strukturalistickou linii. Dílo – Politické systémy horské Barmy – komunita se dělí na Kachiny a Shany-

Kachinové – interpretace sociálního systému vychází z předpokladu, že konflikt lze považovat za formu struktury. Provedl analýzu místních politických systému gumlao a gumsa.

Gumlao – několik vesnic vytváří jedno panství (vesnice tvořeny několika rody). Vesnoce jsou sinavzájem rovny, spojení patrilineárním rodokmenem, každá vesnice má vůdce. Dodržují pravidlo, které upřednostňuje sňatrek se sestřenicíz matčiny strany. Cena nevěsty je nízká. Pokud se jeden rod stane bohatším navrhne zvýšit cenu za nevěstu – zvýšení prestiže. Tak se z nich stanou aristokrati – nejvlivnější rod. Nástupnictví přechází na nejmladšího mužského potomka náčelnického rodu. Vznikem náčelnictví vzniká nový politický systém – gumsa. Kachinské komunity přecházejí cyklicky od jednoho typu pol. Systému k druhému – např. v období sociálnho napětí.

OxfordAnalýza smyslu a vnitřní logiky kultury

představitel Edward E. Evans – Pitchard – zaměřuje se na emickou perspektivu – analýza smyslu a vnitřní logiky kultury - považuje za nezbytné pochopit vnitřní logiku a smysl dané kultury. Dílo – Čarodějnictví, věštby a magie u Azandů – Azandové pomocí víry v čarodějnictví vysvětlují neštěstí která je potkala. Tímto zahájil posun od analýzy funkcí jež instituce plní , ke studiu jejich významu. Do antropologie uvedl idiografické hledisko a historickou perspektivu.

Témata, do kterých materiál patří