Případové studie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Jde o styl s vysokým zaměřením na lidi, resp. vztahy, a s nízkým zaměřením manažera na úkoly. Když jste ve styku se zaměstnanci, dáváte všeobecné pokyny a trávíte málo času dohlížením na výkon, necháváte zaměstnance, aby pracovali svým způsobem, zatímco vy se zaměříte na konečný výsledek. Měli byste podporovat zaměstnance povzbuzováním a budováním jejich sebedůvěry. Když mají splnit nějaký úkol, neříkejte jim, jak ho provést, ale zeptejte se, jak ho budou provádět. Dělejte rozhodnutí spolu se zaměstnanci, nebo dovolte zaměstnancům, aby dělali rozhodnutí v souladu svašimi omezeními a souhlasem. Motivujte je především odměnou a pochvalou.
Musíme umět říci, že sněkým nesouhlasíme či že se mýlí. Cílem není odmítnutí člověka, pouze názoru! Cílem diskuse není zvítězit jeden nad druhým, ale společná domluva a nalezení optimálního řešení.
Pracovníci v systému participativního řízení si musí najít čas na reflexi, kritické zhodnocení, analýzy, vyvození závěrů, archivaci výsledků a zkušeností.
a uplatněte eticky kodex ve své firmě, na co vše se vztahuje, nebo tak něco.
Etické principy či normy, které etický kodex organizace zakotvuje, by se měly vztahovat ke třem hlavním oblastem. Prvá se dotýká chování firmy jako takové. Stanoví hlavní zásady jednání organizace vůči jejím partnerům, tj. zaměstnancům, zákazníkům, vlastníkům (akcionářům, investorům apod.), dodavatelům i společenskému okolí (podniková odpovědnost). Příkladem mohou být pravidla dotýkající se obchodního jednání (například dávání darů), marketingových aktivit podniku (nezveřejňování zavádějících informací) nebo snahy omezit dopad podnikových činností na znečišťování prostředí.
Druhá skupina zásad se týká chování zaměstnanců vůči firmě. Upravuje otázky vztahující se k možnému výskytu konfliktů a zájmů řešení (například přijímání darů), využívání firemních informací, vykonávání vedlejších činností, politických aktivit apod. Třetí oblast pak tvoří etické normy v oblasti řízení lidských zdrojů.
5. ETICKÝ KODEX PRO ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ
Etické normy v oblasti řízení lidských zdrojů se vztahují především k otázce spravedlivého přístupu k zaměstnancům. Nejčastější problémy v řízení lidských zdrojů, kterými by se měl etický kodex zabývat, se týkají možností nebo nebezpečí:
> upřednostňování zaměstnanců při přijímání, hodnocení, odměňování, vzdělávání, povyšování apod., založeného na osobních vztazích a dalších kritériích nesouvisejících s výkonem či schopnostmi osob,
> nedodržování důvěrnosti osobních informací,
> sexuálního obtěžování a diskriminace při odměňování a povyšování,
> rozdílů v požadavcích na dodržování podnikových pravidel kladených na "řadové" a vedoucí zaměstnance,