filosofie-otazky-a-odpovedi-ke-zkousce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Sociální rozdíly
Protiklad mezi měšťany a venkovany: Aristokracie žijící ve městě, kde se soustřeďují veřejné budovy související s „výkonnou mocí“ (arché), stojí nyní proti třídě zemědělců (démoi), obývacích periferní venkov.
Vedle tradičních zdrojů prestiže, vojenské hodnosti a náboženské kvalifikace, se nyní stává důležitým jejím zdrojem bohatství (zálibu v luxusu, jemném vkusu, hojnosti až hýřivé okázalosti převzala řecká aristokracie z Orientu). Je však známkou kvality, převahou nad soupeři, nadřazenosti, nikoli však již známkou výsad.
Krize společenského systému obce (řec. polis)
Vznik výše uvedených sociálních rozdílů v důsledku bohatství a vliv orientálního světa na řeckou aristokracii (statutární elitu) byly jevy odporující kulturnímu konzervatismu Dórů.
Vyvolaly nejprve vření ideologické (hlavně náboženské, morální), které činilo Řeky vnímavými k určitým principům a hodnotám. Z něho však nevzešlo hnutí náboženské obnovy, jež by do sebe nakonec pojalo i politiku. Došlo k opačnému procesu.
Vznik politických stran
Díky básníkovi Démodikovi z Léru známe i jména politických stran:
Plútis reprezentuje v Milétu bohaté obchodníky, Cheiromachá jejich opozici z méně majetných vrstev.
Důsledky sociálních změn v antickém Řecku v 7. – 5. stol. př. Kr.
Byla to právě veřejná politika, která přispěla k přetvoření veřejného života. Dala směr zákonodárství a reformám, k nimž náboženské morální vření vzbudilo u Řeků příslušnou vnímavost, ale samo se stalo světským, profánním. Proto mohla vznikající filosofie a věda v antickém Řecku proniknout do ideologického systému kultury. O důsledcích jsme se již zmínili dříve.
Nová morálka střední třídy
Proti hodnotám vyšších vrstev (bojovnické aristokracie, zbohatlých statkářů a obchodníků) začíná náboženské vření posuzovat:
Ideál tvrdé sebekázně a zdrženlivosti jako reakce na okázalý blahobyt a nestydatost boháčů
Disciplínu jednotlivce, podřizujícího se kolektive ve vojsku
Ideál uměřenosti, pravé míry, pravého místa, „ničeho příliš“, „méně je více“. Ceněn je člověk nikoli bezhlavě statečný, ale odvážný a rozvážný.
Cení se „ctnost středu“ (sofrosyné), která charakterizuje morálku střední třídy.
9. Kultura v římské říši a počátky křesťanství.
Náboženství jako součást ideologie:
- od zvířat se člověk liší myšlením, od druhých lidí pak způsobe myšlení
- logické myšlení a myšlení víry
- náboženství a ateismus
- náboženství jako součást ideologického systému kultury
- náboženství a věda
- interakce náboženství a filosofie
- Křesťanství – jeden z ideových kořenů západní civilizace
- vedle kulturní tradice filosofie a tradice římského práva je třetím ideovým pilířem západní civilizace tradice náboženská, zalomující judaismus (starý zákon) a křesťanství (nový zákon)