Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




zakladni_pojmy_-INSC_I

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (44.05 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • v tomto případě činohra a zpěvohra – 2 jediné obory dramatického umění – nejpočetnější, umělecky nejvyspělejší, (reprezentační) ⇒ hlavním předmětem úvah

  • mluví-li literární teoretik o činohře, má na mysli text, stejně tak hudební teoretik považuje za operu její partituru; oproti tomu divadelní umělci (obecenstvo) považují za činohru (zpěvohru) to, co se provádí na divadle – jediné správné stanovisko: činohra i opera (=dramatické dílo) je to, co vnímáme (vidíme a slyšíme) po dobu představení v divadle

  • dramatické dílo = dílo divadelní a úhrn dramatických děl ⇒ patří do umění divadelního

  • specifické znaky – při kterémkoli představení (činoherní, operní), jsme diváci a zároveň poslouchači = dvojí současné vnímání – vyskytuje se pouze v dramatickém (divadelním) umění; spřežení těchto dvou složek je pro toto umění charakterické, ale také, a to především, nerozlučné

    • dramatické dílo může subjektivně existovat jedině jako vjem, jejž máme z nějakého skutečného, reálného pozorování

    • dramatické dílo skládá se ze dvou současných, nerozlučných a názorných složek r ů z n o r o d ý ch, totiž z viditelné (optické) a slyšitelné (akustické). = Odlišení dramatického umění (tj. soubor dramatických děl) od umění s jedinou složkou buď jen optickou (umění výtvarná) nebo jen akustickou (básnictví a hudba) Nutnou existenční podmínkou dramatického díla je s k u t e č n é (reálné) jeho provozování. = Odlišení dramatického umění od básnictví a hudby, kde může existovat dílo nejen jako vjem, daný reálným provozováním, nýbrž i jako pouhá představa na podkladě čteného textu slovního a hudebního

    • dramatické dílo = dílo časové; probíhá v reálném čase, přijímá jeho vlastnosti, především jeho pomíjejícnost;

    • podstata dramatického umění – spojení několika umělecky rovnocenných umění

    • pojem „umění scénického“ jako třetího ve spolku umění a pro dramatické umění typického: a) scénika + poezie = drama mluvené (činohra)

    b) scénika + hudba = pantomima

    c) spojení všech tří = drama hudební (zpěvohra)

    d) poezie + hudba = hudba vokální (melodram)

    • rozebírá 3 podmínky jejich jednoty – jednotu obsahovou, časového průběhu, náladovou

    • syntetická teorie – zastává názor o rovnosti všech umění v dramatickém díle se spojujících; = každé umění (vyjma herecké) musí ze své samostatné osobitosti něco slevit, aby nepoškodilo dramatičnost celku

    • dramatické dílo – časově proměnlivé, nicméně jsou v něm 2 relativní konstanty: a) osoby dramatu – viditelný zjev, slyšitelný projev = důkazy konstantnosti; to, co je na nich proměnlivého – chování, činy, mluva, hlasový projev = děj dramatu; b) místo dramatu – chybí mu plynulost změny jako u herců

    • jednání – názorná akce osoby, jež má působit a působí na osobu jinou

    • dramatický děj – vzniká jednáním osob vespolek

    • dramatická osoba – jedná vůči osobám jiným; to, co vnímáme - herec

    • dramatické dílo – musí obsahovat víc osob než jednu; je nutně dílem kolektivním; monodrama není žádným dramatem, druhou osobu by musela zastávat nějaká moc, síla a to ještě personifikovaná = hraniční případ dramatického díla

    • herecká postava = vlastní dílo hercovo (to, co dělá herec); útvar fyziologického rázu

    • oproti tomu dramatická postava = to, co slyší obecenstvo; útvar psychologického rázu

    • herec – umělec představující myšlenou osobu sebou samým

    • herectví – ústřední složka dramatického díla

    • herecký výkon – má být nejen optický, ale i akustický; látkou herectví – živý člověk, herec sám; obsažena složka mluvní, scénická složka dramatického díla

    • teorie analytická – dramatické dílo má být co možná dramatické ve smyslu estetického působení, má estetický účel

    • princip stylizace – dramatické dílo jakožto dílo umělecké má být stylizováno ve všech svých složkách

    • herecká postava – přímo dána jako úhrn řečí, které pronáší herec jako představitel určité dramatické osoby = úloha/role; její text musí charakterizovat dramatickou osobu jako individualitu

    • herecká souhra – přímo dána jako úhrn řečí, jež pronášejí všichni herci, předvádějíce dramatický děj = celý text

    • řeč nějaké osoby je jednáním, chce-li jí ta osoba působit na osobu jinou a působí-li jí = řeč dramatická

    • dialog – základní forma dramatické řeči; řeč = duševní energie z jedné osoby vycházející a zasahující, zpravidla se zase vrací od 2. osoby k 1., či se odráží k osobám dalším

    • dramatická osoba – pro obecenstvo dána jako soubor vjemů; dána zvnějšku něčím mimo nás

    • dramatická situace – názorný vztah dramatických relací pro určitou chvíli (okamžik); to, co jí vyznačuje – počet osob v ní zúčastněných

    • scénická situace – umístění herců, odpovídající mu vztahy dramatických osob pro určitou chvíli, po niž se nemění

    Témata, do kterých materiál patří