Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




zakladni_pojmy_-INSC_I

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (44.05 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Fyzicky na scéně existuje pouze herecká postava, postava dramatická vzniká až subjektivně v jednotlivých divácíc.

  • Dramatické dílo je to, co vnímáme (vidíme a slyšíme)po dobu představení v divadle

  • Rozlišuje dramatickou osobu a hereckou postavu

  • Dramatické umění je zvláštní případ divadla, divadlo, které zobrazuje tzv. vespolné jednání

  • Podle Zicha D.U. musí znázorňovat alespoň dvě fyzicky i verbálně jednající postavy =>

  • Z dramatického umění jsou tedy vyloučeny sólové herectví, tanec, balet a pantomima, naopak do divadla řadí i film

  • Má teorii analytickou (narozdíl od Hostinskéo) je pro částečnou syntézu (narozdíl od RW) – umění se částečně pozmění a odevzdávají celku

  • Estetika dramatických umění představuje první reprezentativní spis české divadelní vědy

  • Systematický vědecký rozbor hudebně-dramatického žánru opery a činohry je dodnes nepřekonaný ve své důkladnosti a přesnosti

  • Ve své Estetice přináší pohled na dramatické umění jako na samostatný a soběstačný umělecký projev, vládnoucí svými vlastními prostředky a schopný koordinace s jinými uměleckými disciplínami

  • Oproti Hostinského sloučení několika umění, klade Zich požadavek jednoty všech uměleckých prvků

  • Zich staví své dílo na myšlence, že základem (tedy artefaktem) dramatického umění je inscenace. Díky tomu nepřiřazuje dominanci textu, jeho důležitost odsouvá. Drama je jen součástí většího celku, tj. divadelního představení/inscenace.

  • s některými Zichovými závěry nesouhlasil jeho žák Jiří Veltruský, který naopak považoval drama za samostatné umělecké dílo spadající do sféry literární a jako takové podřídil svůj výzkum hledáním svébytnosti dramatu v jeho struktuře

  • kromě jiného se také (stejně jako Zich) vracel k otázkám dramatické osoby a herecké postavy a rovněž zaměnitelnosti předmětu a herce na scéně, jeho působení mělo veliký rozsah od divadla jako struktury o mnoha složkách, přes teoretické podchycení hereckého projevu až k systematickému zkoumání prostředků dramatu

Výtah Estetiky

  • základní myšlenka knihy:

    • ustanovení dramatického umění jako samostatného a soběstačného umění, v němž by činohra, zpěvohra a žánry jim příbuzné byly zahrnuty jako speciální druhy

    • formulace obecných zákonů tohoto umění

  • oproti Hostinského sloučení několika umění, klade Zich požadavek jednoty všech uměleckých prvků: staví své dílo na myšlence, že základem (artefaktem) dramatického umění je inscenace ⇒ nepřiřazuje dominanci textu, jeho důležitost odsouvá; drama – součást většího celku (divadelního představení /inscenace); s tímto nesouhlasí jeho žák J. Veltruský – drama považuje za samostatné umělecké dílo spadající do sféry literární

  • o teorii a estetice dramatického umění: teorie – týká se specifické struktury, kterou mají díla patřící do určitého uměleckého oboru; estetika – zkoumání určitého momentu, který činí díla uměleckými; zkoumá jeho estetickou stránku, tj. jeho citovou působnost; teoretické zkoumání se týká specifické struktury díla esteticky působivého ⇒ teoretické a estetické zkoumání se prostupuje

Témata, do kterých materiál patří