zakladni_pojmy_-INSC_I
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Fyzicky na scéně existuje pouze herecká postava, postava dramatická vzniká až subjektivně v jednotlivých divácíc.
Dramatické dílo je to, co vnímáme (vidíme a slyšíme)po dobu představení v divadle
Rozlišuje dramatickou osobu a hereckou postavu
Dramatické umění je zvláštní případ divadla, divadlo, které zobrazuje tzv. vespolné jednání
Podle Zicha D.U. musí znázorňovat alespoň dvě fyzicky i verbálně jednající postavy =>
Z dramatického umění jsou tedy vyloučeny sólové herectví, tanec, balet a pantomima, naopak do divadla řadí i film
Má teorii analytickou (narozdíl od Hostinskéo) je pro částečnou syntézu (narozdíl od RW) – umění se částečně pozmění a odevzdávají celku
Estetika dramatických umění představuje první reprezentativní spis české divadelní vědy
Systematický vědecký rozbor hudebně-dramatického žánru opery a činohry je dodnes nepřekonaný ve své důkladnosti a přesnosti
Ve své Estetice přináší pohled na dramatické umění jako na samostatný a soběstačný umělecký projev, vládnoucí svými vlastními prostředky a schopný koordinace s jinými uměleckými disciplínami
Oproti Hostinského sloučení několika umění, klade Zich požadavek jednoty všech uměleckých prvků
Zich staví své dílo na myšlence, že základem (tedy artefaktem) dramatického umění je inscenace. Díky tomu nepřiřazuje dominanci textu, jeho důležitost odsouvá. Drama je jen součástí většího celku, tj. divadelního představení/inscenace.
s některými Zichovými závěry nesouhlasil jeho žák Jiří Veltruský, který naopak považoval drama za samostatné umělecké dílo spadající do sféry literární a jako takové podřídil svůj výzkum hledáním svébytnosti dramatu v jeho struktuře
kromě jiného se také (stejně jako Zich) vracel k otázkám dramatické osoby a herecké postavy a rovněž zaměnitelnosti předmětu a herce na scéně, jeho působení mělo veliký rozsah od divadla jako struktury o mnoha složkách, přes teoretické podchycení hereckého projevu až k systematickému zkoumání prostředků dramatu
Výtah Estetiky
základní myšlenka knihy:
ustanovení dramatického umění jako samostatného a soběstačného umění, v němž by činohra, zpěvohra a žánry jim příbuzné byly zahrnuty jako speciální druhy
formulace obecných zákonů tohoto umění
oproti Hostinského sloučení několika umění, klade Zich požadavek jednoty všech uměleckých prvků: staví své dílo na myšlence, že základem (artefaktem) dramatického umění je inscenace ⇒ nepřiřazuje dominanci textu, jeho důležitost odsouvá; drama – součást většího celku (divadelního představení /inscenace); s tímto nesouhlasí jeho žák J. Veltruský – drama považuje za samostatné umělecké dílo spadající do sféry literární
o teorii a estetice dramatického umění: teorie – týká se specifické struktury, kterou mají díla patřící do určitého uměleckého oboru; estetika – zkoumání určitého momentu, který činí díla uměleckými; zkoumá jeho estetickou stránku, tj. jeho citovou působnost; teoretické zkoumání se týká specifické struktury díla esteticky působivého ⇒ teoretické a estetické zkoumání se prostupuje