zakladni_pojmy_-INSC_I
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dramatická postava
Zich: herecká postava (staví se, buduje), dramatická osoba (fiktivní, vzniká na základě našich představ)
Dramatická osoba
Dramatická osoba je vjem psychické povahy a tvoříme ji z:
a) estetického účinku – přímé (barvy, tvary a pohyby) i nepřímé (asociativní- např. černý oblek = elegance atd.)
b) vnějších zkušeností – čerpáme z okolí (rodina, přátelé, knihy) ale sami jsme je neprožili
c) vnitřních zkušeností – námi prožitých vjemů
Dramatická osoba je někdo, kdo je v příběhu a nějakým způsobem jedná
antropomorfní subjekt činící, co je mu libo. Subjekt je nadán mírou svobodného jednání, vůlí, záměrností.
v dramatu jí může být cokoliv (lidé, nadpřirozené bytosti, fiktivní bytosti, alegorické osoby a postavy, zvěř; viz Maeterlinck: Velice modrý pták)
postavou se stávají, když začnou jednat
z objektu se stanou subjekty v momentě jednání (kámen)
zásadní otázka, jak je postava udělaná, jak je propracovaná?
pod vlivem filmu a televize máme zjednodušenou představu, že má psychologické rysy, je psychologickou entitou, což je zužující a zavádějící výklad, musíme se ptát, jak může být udělaná, jak může fungovat: bude srozumitelná, bude mít jasné motivace, postava by měla mít koherenci (stálý a předvídatelný charakter), existuje však řada dramat, která dělají pravý opak (schematické postavy /středověk, Shakespeare/ neočekávané jednání – každá doba má svůj způsob jak pojímat postavu)každá epocha v dějinách divadla podává nějaký obraz člověka, jakým způsobem jsou postavy utvářeny, vyjádřena dobová antropologie, pohled na člověka, jaký typ je přípustný, akceptovatelný (viz Erika Fischer-Lichte: Dejiny drámy), baroko – schematizované, středověk - neživotné
Peter Bogatyrjev – Znaky divadelní
Znak - znakem může být rekvizita, kulisa, kostým, řeč, intonace, nářečí, gesto, mimika
Věc může být věcí, ale i znakem. Věci na divadle jsou znakem znaku.
Ani divadelní kostým, ani divadelní dekorace a jiné jevištní znaky nemají vždy představující funkce.
Na jevišti i skutečné věci, nebo věci které nemusí na nic odkazovat, nejsou znakem, jsou jen sami o sobě. A nebo jsou naopak znakem znaku.
Znaky na divadle mají podle Zicha dvě funkce: charakterizační a funkční.
v divadle mění každá věc mnohem rychleji a rozmanitěji svoje znaky
věci na scéně nabývají dalších výrazů , vlastností, rysů i příznaků které v běžném životě nemají (tzv. se přerodí)
divák se nezajímá zda je představující znak pravý nebo falešný (sklíčko místo drahokamu, malinovka místo vína)
některé znaky odporují skutečnosti (např. spojení různých dialektů do jednoho pro vyjádření venkovana)
konvenční znaky (např. odlišování prostého lidu od vyšších vrstev stylem mluvy, šaškovská čepice apod.)
znaky se přenášejí z jiného umění do umění divadelního (sochařství, tanec, malířství, hudby, poetiky apod.)
ne všechny divadelní znaky mají představující funkci např. opona, rampa apod..
kulisy, rekvizity a kostýmy jsou často pouze znakem něčeho jiného ale ne sebe samého
jednotlivé doby měly své div. znaky, které v dalších dobách zaměňovalo a přetvářely v jiné
je možné přejímání celé skupiny znaků (např. přejímání ustálené představy o Hamletovi)