zakladni_pojmy_-INSC_I
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
můžeme ale také vytvářet napětí mezi tím, co se říká a co je ukazováno, ale jen do určité míry
kostýmy, místo, …
popisy mimiky v antickém dramatu (postava pod maskou, popis chóru, sboru), podporování fyzického chování (bledý, červený, …)
alžbětinský milostný návrh sonetem, to nejde nahradit jen scénickou poznámkou „osudově se zamilují“
Libreto:
Z italského libretto = knížečka
Původně v 17. stol.v Benátkách se před představením prodávaly svazečky s tištěným textem opery
Spojováno s hudbou (= slovní část partitury hudebně-dramatického díla (balet, melodram, opera, opereta)
Do určité míry synonymum ke scénáři
Znak a znakový jazyk:
Věda, která se zabývá znaky se jmenuje sémiotika – popisuje objektivně skutečnost znakového fungování
Ikon, index, znak:
Ikon zahrnuje skutečnou podobu mezi označujícím a označovaným (např. portrét označuje osobu, která stála modelem)
V indexu je vztah kauzální – dým znamená oheň, protože oheň je příčinou dýmu, Rols Royce je indexem bohatství
Ve znaku je vztah arbitrární a konvenční – podání ruky znamená pozdrav
Honzl: K novému významu umění, kap. Pohyb divadelního znaku =>Divadelní projev = soubor znaků, kdy herec představuje dramatickou postavu, scéna místo děje, hudba určitou událost, zvuk určitý předmět
Zvláštní případ jsou rozhlasové hry – hlas a zvuk napodobují krom dramatické postavy i všechny ostatní skutečnosti = tzv. akustické kulisy (pisárna – ťukot strojů) – zvuková kulisa může fungovat i na divadle např. Višňový sad je na jevišti i když ho nevidíme, pak slyšíme jen rány sekerou
Prostor může být určen zvukovým znakem stejně jako světelným znakem
Proměnlivost divadelního znaku je specifickou vlastností divadla
Význam se může měnit – rekvizity jako třeba chleba můžou ožít a vzbouřit se proti Methusalemovi, může dojít ke zdvojení obrazu, takže tvář na plátně na nás působí jako by k nám mluvila (viz. Peruánský kat)
Divadelním znakem můžou být celkově všechny vizualizace na polyekran, kdy se díky druhému plánu rozšiřuje naše vnímání
Souborný účinek je spolutvořen několika znaky (vizuálním, hudebním, hereckou akcí, světlem, může i pachovým...)
Divadlo není jen souborným uměním – existovalo divadlo bez režisérů, bez autorů – vždyť samotná herecká akce může být divadlem
Hierarchie složek v divadelním artefaktu:
- souhrnem všech představení je teprve dán celek inscenace
- inscenace vzniká jako výsledek spolupráce řady tvůrčích subjektů (autor textu, režisér, herec, hudebník, scénograf, choreograf atd.)
- divadlo je od počátku 20. století chápáno jako složitá struktura, syntéza, syntetické umění, v němž každá podílející se složka umění pozbývá své svébytnosti, podstatně se proměňuje a prolíná se s jinými zde zúčastněnými uměními a funguje coby složka struktury