zakladni_pojmy_-INSC_I
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Středověk -> duchovní
Světské divadlo žakéři si představení dělali sami.
Renesance= hl složkou je výraz, Leone de Sommi -> čtyři dialogy = jak hrát, jak se má režírovat.
Alžbětinské divadlo-> hamlet monolog-> nepřehrávat, nejít do lacinosti
Comedie dell’arte -> principál nebo capocomico.
Klasicismus Moliere, diderot ( návod na to jak hrát, řízené herectví)
18. století-> Sturm und Drang
19-20 století -> meiningenští, stanislavskij, Craig a Appia, Wagner, Jaroslav Kvapil (impresionismus, symbolismus), Karel Hugo Hilar (expresionismus
20.30. léta avangarda. Snaha definovat poměr režisérské práce k autorskému textu, aby byl zachován. Krejča, Radok, Grosmann.
Postmoderna -> Morávek, Petr Lébl, Pitinský, Mikulášek.
Mizanscéna: francouzského původu. První věc vytvářená režisérem. Jevištní realizace psaného textu a rozpracovaného scénáře. Označení konkrétní jevištní kompozice hereckých a dalších elementů obrazu jednání. Jedná se tedy o tematizaci herci, rozestavění herců, kulis atd. někdy použit pojem aranžmá.
Divadlo a jeho funkce
-
informační/komunikační
varianty: funkce vzdělávací, funkce ideologická -
reprezentativní/socializační
-
zábavní/relaxační
-
náboženská (i náboženství může být ideologie)
-
sebeidentifikační
-
estetická funkce (měla by dominovat)
Každý artefakt má funkcí povícero, otázkou je, která potlačí kterou. Inscenace se nedá přenést jinam, do jiné doby, aby byla zase stejná. Z historie vybíráme momenty, které inspirují i v současnosti. (historikové odkázání pouze na literaturu)
Divadelním artefaktem je inscenace.Divadlo není zachytitelné, je proměnlivé, pomíjivé. Mezi inscenací a představením panuje dialektický vztah, inscenace se realizuje v jednotlivých představeních, která jsou do jisté míry jedinečná. Teprve souhrnem představení je dán celek inscenace.Divadelní představení je složitou strukturou, dynamickou výstavbou prokomponovaných prvků, převzatých z jednotlivých uměleckých sfér. Stále aktivní protiklady mezi jednotlivými složkami…Rysem divadelního artefaktu je nerozložitelná integrovaná syntéza všech složek,l které vstoupily v divadelní tvar.
artefakt x arte(f)akt x arte akt
-
charakter události v divadelním prostředí
-
událost relativně neopakovatelná
-
kolísání mezi předpřipraveností a tendencí k procesuálnímu, neopakovatelnému
-
artefakt je stabilní a je precizně opakovatelný
arteproces
procesuálnost divadelního představení
artekoncept
-
to, co vzniká až k premiéře
-
úmysly a záměry, ale nevíme, jestli to dojde až k našemu konceptu
vedlejší text =scénické poznámky – text - nejčastěji dramatikův, ale někdy doplňovaný vydavateli např. Shakespeare - který nepatří k promluvám herců a který čtenáři usnadňuje jeho chápání hry nebo způsob jeho ztvárnění (+ existují ještě slovní dekorace, které jsou součástí textu hlavního). především v moderních dramatech