Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




zakladni_pojmy_-INSC_I

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (44.05 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Středověk -> duchovní

Světské divadlo žakéři si představení dělali sami.

Renesance= hl složkou je výraz, Leone de Sommi -> čtyři dialogy = jak hrát, jak se má režírovat.

Alžbětinské divadlo-> hamlet monolog-> nepřehrávat, nejít do lacinosti

Comedie dell’arte -> principál nebo capocomico.

Klasicismus Moliere, diderot ( návod na to jak hrát, řízené herectví)

18. století-> Sturm und Drang

19-20 století -> meiningenští, stanislavskij, Craig a Appia, Wagner, Jaroslav Kvapil (impresionismus, symbolismus), Karel Hugo Hilar (expresionismus

20.30. léta avangarda. Snaha definovat poměr režisérské práce k autorskému textu, aby byl zachován. Krejča, Radok, Grosmann.

Postmoderna -> Morávek, Petr Lébl, Pitinský, Mikulášek.

Mizanscéna: francouzského původu. První věc vytvářená režisérem. Jevištní realizace psaného textu a rozpracovaného scénáře. Označení konkrétní jevištní kompozice hereckých a dalších elementů obrazu jednání. Jedná se tedy o tematizaci herci, rozestavění herců, kulis atd. někdy použit pojem aranžmá.

Divadlo a jeho funkce

  • informační/komunikační
    varianty: funkce vzdělávací, funkce ideologická

  • reprezentativní/socializační

  • zábavní/relaxační

  • náboženská (i náboženství může být ideologie)

  • sebeidentifikační

  • estetická funkce (měla by dominovat)

Každý artefakt má funkcí povícero, otázkou je, která potlačí kterou. Inscenace se nedá přenést jinam, do jiné doby, aby byla zase stejná. Z historie vybíráme momenty, které inspirují i v současnosti. (historikové odkázání pouze na literaturu)

Divadelním artefaktem je inscenace.Divadlo není zachytitelné, je proměnlivé, pomíjivé. Mezi inscenací a představením panuje dialektický vztah, inscenace se realizuje v jednotlivých představeních, která jsou do jisté míry jedinečná. Teprve souhrnem představení je dán celek inscenace.Divadelní představení je složitou strukturou, dynamickou výstavbou prokomponovaných prvků, převzatých z jednotlivých uměleckých sfér. Stále aktivní protiklady mezi jednotlivými složkami…Rysem divadelního artefaktu je nerozložitelná integrovaná syntéza všech složek,l které vstoupily v divadelní tvar.

artefakt x arte(f)akt x arte akt

  • charakter události v divadelním prostředí

  • událost relativně neopakovatelná

  • kolísání mezi předpřipraveností a tendencí k procesuálnímu, neopakovatelnému

  • artefakt je stabilní a je precizně opakovatelný

arteproces

  • procesuálnost divadelního představení

artekoncept

  • to, co vzniká až k premiéře

  • úmysly a záměry, ale nevíme, jestli to dojde až k našemu konceptu

vedlejší text =scénické poznámky – text - nejčastěji dramatikův, ale někdy doplňovaný vydavateli např. Shakespeare - který nepatří k promluvám herců a který čtenáři usnadňuje jeho chápání hry nebo způsob jeho ztvárnění (+ existují ještě slovní dekorace, které jsou součástí textu hlavního). především v moderních dramatech

Témata, do kterých materiál patří