ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
morální soudy nejsou inherentně vázané na motivaci – není spor mezi tím, že něco
je dobré, ale nekonáme tak
o
legitimita určitých emocí – racionálně kritizovat morální emoce – jsou teorie,
které odmítají tvrzení, že morální soudy jsou pravdivé, nebo nepravdivé = když
proneseme soud, spíš to odpovídá, že vyjadřujeme nějakou emoci (vražda je
špatná – vyjadřujeme odpor – to ALE nemůže být pravdivé, nebo nepravdivé) →
„mám česnekovou zmrzlinu“ – řeknu FUJ – vyjadřuju emoce, svůj odpor – to ale
nepodléhá pravdivostní hodnotě = NĚKTEŘÍ SE DOMNÍVAJÍ, ŽE EMOCE JSOU
TO SAMÉ – vyjadřujeme odpor/neodpor
▪
odpor je někdy adekvátní, někdy neadekvátní
▪
je tedy možné, je racionálně kritizovat??? – když mi nechutná česneková
zmrzlina, nemůže mě nikdo kritizovat
o
jak můžeme kritizovat člověka s jiným postojem? – můžeme, nemůžeme? –
podléhají emoce kritice?
• metafyzické otázky – otázky, které se týkají světa – otázka, zda existují morální fakta
a hodnoty, zda je to skutečně „venku“, zda je to závislé-nezávislé na subjektu, zda jsou
to fakta o předmětech ve světě, nebo nepřirozená
o
potřebujeme morální intuici, abychom k otázkám dospěli
• METAETIKA – odkud všechno pochází – jaká je evoluce morálky, co sdílíme (genetické
otázky) o původu morálky
Metaetické teorie jde rozdělit podle toho, čím se zabývají - otázka – Vztah mezi jazykem morálky a myslí – když řeknu, že vražda je nemorální,
odpovídá tomuto výroku nějaké přesvědčení, nebo něco jiného?