ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
▪
popularita Vondráčkové závisí na tom, zda ji OSTATNÍ za populární
POVAŽUJÍ – pokud vymažeme pozorovatele, není populární
→ popularita je ovlivněna postoji jiných (štěstí ne)
→ postoje mohou ovlivňovat, zda jsme šťastní, ale nespočívá to na
nich plně, oproti popularitě (popularita je soubor postojů
k populárnímu člověku)
→ subjekt má tuto vlastnost jen a jen tehdy, když je kolem určitý
počet postojů, kteří mu tuto vlastnost přisuzují
• F je subjektivní = df exemplifikace (logický termín pro to, že něco má určitou
vlastnost) F konstitutivně závisí na postoji pozorovatelů k objektu, který F
exemplifikuje
▪
nějaký objekt má vlastnost subjektivně – v závislosti na určitém celku
pozorovatelů
• x je dobré = df já (má skupina, národ) x schvaluji
▪
když někdo řekne – vražda je nemorální – tak nemorálnost vraždy spočívá
v tom, že někdo ji neschvaluje; pokud si odmyslíme toho člověka, odpadá
„nálepka“ nemorálnosti vraždy
▪
př. homosexualita – v antice morální, ve středověku nemorální, v současnosti
se opět vedou dohady (nemůžeme říct, že to je absolutně špatné) – má smysl
hovořit jen o tom, za jaké to lidé považují
→ PROTIARGUMENT – „A vy si myslíte, že pokud by Hitler vyhrál válku,
byl by holocaust morální?“
▪
ANO, i holocaust by mohl být morálních, pokud by v to věřilo dostatečné
množství lidí