ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
→ současná obhajoba Phillip Quinn
→ William Crage?
• ATEISTICKÁ VARIANTA
o
přirozené vs. nepřirozené vlastnosti – z povahy přirozeného světa nevyčteme, že
vražda je nemorální – pravdivost, pravditel musí být něco nepřirozené, avšak ne
bůh
o
NEREDUKCIONISTÉ – morální vlastnosti jsou dále nerealizovatelné entity, jsou
to nadpřirozené objektivní entity, které činí naše morální soudy pravdivé
o
intuicionismus – G. E. Moore
▪
existuje ještě šestý smysl – morální intuice – a zajišťuje nám přístup
k morálním hodnotám
▪
argument otevřené otázky
▪
epistemický přístup – intuice
o
D. Parfit, J. McDowell, D. Wiggins
▪
neredukovatelnost normativity na přirozené vlastnosti
→
normativita = znamená, že pro nás je něco morálně závazné → nejde
popsat na základě nějakých závazných přirozených vlastností
▪
podobné nihilismu (využívá stejný argument), ale odmítá naturalismus
• NEREDUKTIVNÍ NATURALISMUS
o
MORÁLNÍ VLASTNOSTI jsou dále nereduktivní – nelze je vysvětlit
o
Cornellský realismus (Sturgeon, Boyd, Brink)
▪
všichni mají vztah ke Cornellské univerzitě
▪
jádro jejich teorie je, že morální vlastnosti NEJSOU NEDPŘIROZENÉ, jsou
to obyčejné vlastnosti ve světě, které však nelze definovat
o
morální vlastnosti jsou přirozené, jednoduché, nedefinovatelné
o
morální vlastnosti nelze definovat pomocí jiných
o
morální vlastnosti supervenují na přirozených
o
morální vlastnosti figurují ve vysvětlení přesvědčení a jevů
• REDUKTIVNÍ NATURALISMUS
8
o
redukce = definice, rozklad na jednodušší pojmy – pojem dobra a zla lze rozložit
a definovat
o
Brandt, Railton, Churchland