ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
věnují nejen obhajobě, ale i šíření
• v některých lidech je tato FORMA MORÁLKY GARANTOVÁNA BOHEM zachována
dodnes – dodnes je „zaškatulkováno“, že etické normy garantuje církev
- Nietzsche – Bůh je mrtev – dostavení člověka na jeho místo – etické normy ztrácí svou
autoritu, protože jestliže je garant morálky Bůh, který byl dokonalý, mrtev a tvůrcem
morálky jsou nyní nedokonalí lidé, není důvod se těmito normami řídit
• chybí garance, že se tyto normy s nástupem „nových vládnoucích“ nezmění
• pro mnoha lidí „smrt Boha“ znamená konec etiky – není co zkoumat
• toto přesvědčení je vyjádřeno v citátu F. M. Dostojevského – Pokud není Boha, je vše
dovoleno
o
je však tento názor pravdivý?
- i bez Boha lze nalézt objektivní ukotvení morálních norem – jsou zde alternativy
• Kant – ukotvení morálky v lidském rozumu
• Aristoteles – ukotvení morálky v rozumu člověka
- problém = do jaké míry je náboženství garantem morálky?
• je více textů a otázka je, kterými texty by se měl člověk řídit – konkurence textů,
nevíme, jak zjistit, který text je ten pravý = není taková garance, musíme tomu jen věřit
= EPISTEMICKÝ DŮVOD – Jak máme zjistit, co po nás Bůh chce a jak si tím máme být
jisti?
10
o
není tam odpověď na všechno, ne všechno, co je řečení, je dnes bráno jako
správné – Starý zákon – mnoho věcí je pro nás v dnešní době nemorální –
genocidy, obětování nevinného člověka