ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- morální soudy mají pravdivostní hodnotu – pravda je objektivní, nikoliv jen otázka našich
postojů
- KOGNITIVISMUS – REALISTICKÝ – jsou morální vlastnosti přirozené?
• non-naturalismus (protože Bůh není z masa a kostí, je nadpřirozená bytost, proto non-
naturalismus) = odpovídá negativně – nejčastější varianta je taková, že morální
vlastnosti jsou ukotveny v nadpřirozené entitě
• TEISTICKÁ VARIANTA (ve většině případů Boží přikázání – Divine command theory)
o
varianta božího přikázání
▪
pravdivost morálních soudů je dána postojem boha
→ klasifikační problém – dobro a zlo je dáno postojem Boha, který
své postoje nemění = přesto, že je to dáno jeho postojem, je to
chápáno jako OBJEKTIVISTICKÁ TEORIE
▪
správnost činů je dána souladem s boží vůlí
▪
Platónova kritika v dialogu Euthyfrón
7
▪
je něco morální, protože je to bohumilé, nebo bohumilé, protože je to
morální – vše ale vede k nepřijatelným důsledkům
▪
to, že je něco dobré, je determinováno boží vůlí – je něco dobré proto, že
to Bůh považuje za dobré, nebo proto, že to je dobré, proto to považuje
za dobré = pokud je něco dobrého, je to nezávislé na boží vůli – dobrost
nespočívá v tom, že k tomu zastává nějaký postoj – Bůh se stává
irelevantní = nevysvětluje, co to dobré je, věci už dobré jsou nezávisle na
jeho vůli
▪
dobro se jeví jako nahodilé – měly by mít však objektivní trvanlivost
o
PROTIARGUMENT – Bůh nikdy neschvaloval nic špatného, protože Bůh je dobrý,
je ztělesněním dobra – cokoliv schvaluje je dobré = je to kruh, jestliže nerozumím
pojmu dobra, je poukaz na boží dobrotu zbytečný, protože nám nepomůže
v definici dobra, protože schvaluje jen sám sebe