ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
Dopis doktorce Lauře (Agony Aunt) – tetička Laura, tetička v agónii, hlásá
striktní biblický liberalismus, fundamentální křesťanství – doslovnou
interpretaci všeho, co je v Bibli
• Nový zákon nahrazuje Starý zákon, přišel Ježíš a napravil Starý zákon Novým zákonem
– je třeba číst Bibli ne doslova, ale interpretovat dané myšlenky
• celý Nový zákon je postaven na pochybném morálním předpokladu – obětování
nevinného člověka za hříchy jiných – sám Ježíš – princip z morálního hlediska je
pochybný – doktrína obětního beránka je napadnutelná, stejně jako princip
kolektivního dědičného hříchu – rodíme se už jako hříšní lidé (jsme jen bahno – bahno
od narození, prolezlí hříchem a můžeme jen doufat, že se dočkáme vykoupení 😂)
o
je poté Bible opravdu morálním dogmatem
• PROBLÉM – nekonání špatných skutků jen kvůli strachu z posmrtného trestu je čistý
egoismus
- Platón: Euthyfrón – Je dobré to, co chce bůh, nebo to chce bůh proto, že je to dobré? =
irelevantní (k tomu dospívá i S. Blackburn)
- SMRT BOHA NENÍ KONEC MORÁLKY, ALE PRÁVĚ JEJÍ OSVOBOZENÍ
2. Relativismus - pád Boha jako garanta morálky vzniká hrozba relativismu- „relativní vůči něčemu“ – je to pravdivé v naší kultuře, pro naši kulturu a společnost, ale
například nepravdivé pro jinou společnost či kulturu
- Jakou autoritu mají morální normy? Jakou autoritu mají pravidla uvnitř společnosti?
• spousta norem je relativních – existují nějaké univerzální normy? – každá společnost