Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




POL112 Zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.63 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Požadoval však určitou úroveň jedince pro participaci, jinak by mohli moc zneužívat

  • K participaci tak mohou některé vrstvy dospět jen na základě výchovy

  • Přímá demokracie je vhodná jen pro malé komunity

  • U velkých státních útvarů je přímá demokracie reálně nemožná, proto je vhodnější demokracie zastupitelská

  • Výkonná moc má plně podléhat kontrole moci zákonodárné

    • Kompetence zákonodárství však musí být také do jisté míry omezeny

  • Legislativa má rozhodovat i v otázkách daní

  • Zastupitelská demokracie vede občany ke smyslu pro aktivní a nepoddané občanství (opět zdůrazňování ideálu výchovy a vzdělávání)

  • Kdo vykonává veřejné funkce, mnohem více rozvíjí morální zásady na úkor sobectví

  • Klasická liberální obava z možnosti zneužití a degenerace demokracie

  • Problém nastává, kdy se k vládním funkcím dostanou nekompetentní lidé

    • Nutná elitizace demokratického procesu, vláda alespoň zprvu svěřována do rukou vzdělané a informované menšiny

  • Alexis de Tocqueville – oslava liberálně – demokratické praxe

    • Demokracie v Americe – politologický popis a rozbor soudového politického systému USA

    • Demokracie znamená, že si lid vládne sám a je svrchovaný

    • Prostředí, kde demokracie funguje, je prostředím lidské rovnosti

      • Na řadě příkladů doložil, že podstata demokracie v USA souvisí s rovností společenských podmínek občanů

      • Indikoval v podstatě vysokou sociální mobilitu občanů – respekt a láska k rovnosti jako základ demokracie

    • Byl přesvědčený liberál

    • Obával se tyranie většiny – může pramenit z přeceňování demokratického sklonu neuznávat žádnou politickou autoritu kromě vůle většiny

    • Věří v existenci přirozených práv, která mohou být většinovým rozhodnutím porušena

    • Obával se, že tlak většinového rozhodování může vést k nivelizaci společnosti – omezení nezávislé myšlení, k nárůstu konformity, atp.

      • Působení despocie veřejného mínění, která konformizuje většinu občanů s majoritním názorem – kdo nesouhlasí, je odsunut na periferie společenského diskurzu

    • Jako nebezpečí chápal přílišný individualismus – izoluje jedince od okolí, rozvrací tradiční vztahy

    • Komplikovaný je vztah demokratické rovnosti ke svobodě – varoval před demokratickým despotismem, v němž přílišný důraz na rovnost oslabuje svobodu

      • Stát nivelizuje nerovnosti, vychází společnosti vstříc na základě požadavků k co největší rovnosti, získává tak mnohem více moci a kompetencí a centralizuje a koncentruje svou moc

      • Občané nejsou schopní se sami o sobě postarat, ztrácejí návyk na svobodu jednání

      • Dochází k infantilizaci společnosti

    • Nebyl však nepřítelem demokracie – jde o nevyhnutelné směřování společenského vývoje

    • Možnost koncentrace snižuje zdravá konkurence politických stran

    • Soustředil se na vznik a působení zprostředkujících institucí – nezávislé na státu, vykonávají svobodné funkce

    Témata, do kterých materiál patří