Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




POL112 Zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.63 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Občanská společnost a demokracie

  • Chápána jako nezbytný předpoklad plnohodnotné demokracie – některé názory s tímto však výrazně polemizují

  • John Locke a liberalisté (Smith, Millar): rozdíl mezi občanskou společností a státem – občanská společnost je primárně oblast obchodu a výroby, která je v moderní společnosti oddělena od politických struktur – moderní (občanská) společnost pro ně byla prostorem individuálních zájmů občana, realizuje se zde měšťanská kultura

  • Svobodné sledování vlastního zájmu je základní distinkcí občanské společnosti a moderního státu

    • Stát (díky instrumentům – armáda, policie, byrokracie) přebírá úlohu ochránce celospolečenských zájmů a má monopol na používání vynucovacích prostředků

  • Později občanská společnost chápána primárně skrze oslavu občanských ctností (schopnost upřednostnit zájmy obce před vlastními zájmy), nikoliv tedy sledování egoistického zájmu (Cicero, Aristoteles)

    • Montesquie – občanskou společnost spatřoval uvnitř obce

    • Nutná dělba moci pro ochranu lidské svobody

  • Veřejnost zvýrazněna jako vyjádření určitého sociálně-politického prostředí, ležícího mimo veřejnou moc státu

Platón, Aristoteles a jejich typy politických zřízení

  • PLATÓN – negativní vztah k demokracii (demokracie odsoudila k smrti jeho učitele Sokrata)

    • Nutná existence spravedlivého státu, který může být uskutečněn jen tehdy, pokud do čela obce postavíme ty, kteří jsou schopni rozumového a skutečného poznání – filosofové

    • Spravedlivá obec je uskutečnitelná jen za vlády skutečných filosofů

    • Láska k poznání je základní předpoklad spravedlivého vládce

      • Jde o lásku k poznávání idejí, které se ve věcech odrážejí (věci jsou jejich dokonalými kopiemi), ideje jsou poznatelné jen skrze rozum, nikoliv smysly

    • Nejvyšší ideou je idea dobra – ideální stát má být vládou těch nejlepších a nejctnostnějších – monarchie nebo aristokracie (záleží na počtu ctnostných filosofů)

    • Udržení takového státu je možné při aplikaci přísného institucionálního a procedurálního opatření, jež zabrání nástupu vlády těch, kteří nemilují moudrost

    • Takové udržení však není možné, nejde tomu předejít, proto vytváří přehled režimních typů, do nichž bude degenerovat ideální obec, dojde-li k její destabilizaci

      • Timokracie – vláda cti – vládci zamění touhu po poznání za touhou po uznání a cti – místo lásky k moudrosti je ctižádostivost (z ní pramení řevnivost) – režim je tak rozpolcen svárem jednotlivců, kteří se snaží být lepší než ostatní – v úřadech budou vznětliví jedinci (rostoucí spíše pro válku než mír) – dochází zde také k tajnému hromadění majetku

      • Timokracie se transformuje do oligarchie – režim založen na odhadu majetku, ve které jsou u vlády boháči, kdežto chudák se v něm na vládě nepodílí – zřízení je rozerváno konfliktem boháčů a chudáků – obec se ve skutečnosti skládá ze dvou obcí – je zrušena jednota obce, majetek je skutečně uznávanou modlou – postavení jedince se od něj odvíjí, dochází k polarizaci společnosti, skupina chudých se chopí časem příležitosti, vzbouří se a nastolí demokracii

Témata, do kterých materiál patří