hudebni_nastroje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- jeden z nejstarších nástrojů - nástroje, které jsou vyobrazeny, jsou staré kolem 5000 let v sumerských hrobkách
- je „královský“ kvůli majestátnímu vzhledu, ale co se týče zvuku, tak není moc průrazný
- je dosti těžkopádný, je to nástroj diatonický (můžeme zahrát všechny tóny a stupnice, ale jen 7 tónů) - např. naladíme si stupnici D dur, ale k tomu, abychom mohli zahrát HES, tak musíme tu strunu H snížit, o to H přijdeme
- problém: struny, které jsou natažené vedle sebe → není zde moc orientace (skok o 2 oktávy) → proto má harfa barevně odlišené struny (červená, modrá)
- základní tónina ladění je CES dur
- chceme-li změnit stupnici, měníme tón ve stupnici, všechna CES mají 1 pedál
→ tzn. harfa má 7 pedálů (ke každému tónu jeden)
- stupnici můžeme měnit následujícím způsobem: hráčka sešlápne a zaskočí do zářezu, kde je napevno a všechny CES změní na C (může sešlápnout jinak a má CIS)
- tóny se přelaďují způsobem, že Z nižšího ladění, dáváme vyšší
- háčková harfa - každá struna má pedál (páčku, háček) a používá se to ve Francii, podílel se na tom český hudební skladatel Krumpholtz
- na harfu hrávají většinou dámy, lépe u toho vypadají, hrají v šatech bez ramínek, z důvodu, jelikož rozeznívá struny - harfa se tlumí tím, že dá ruce k sobě (funguje to jako pedál u klavíru)
- tatínek Dády Patrasové byl nejznámější hráč na harfu
- přelaďování pedály - většinou to přidává pazvuk (musíme víc natáhnout struny)
- potřebuje 1 takt pauzu (mezitím si přehodí dva pedály) a pak může pokračovat (při hraní např. melodických stupnic)
- psát pro harfu je velmi složité, a tak si hráči své harfové party upravují
- v orchestru se používá jedna, někdy dvě
4. KLAVÍR
- od harfy je nástrojem relativně mladým, patří mezi nejmladší kolem r. 1700
- klávesové nástroje, které byly, měly handicap (nebyl příliš dynamický), hrálo to pořád stejně (nereagoval na úhozy) → vznik italského pianoforte (může se na něho hrát p i f)
- první nástroje měly jiné spektrum alikvotních tónů (posíleny vyšší alikvóty, spousta pazvuků, rachot kladívek) → následné odbourání pazvuků
- funguje následujícím způsobem: na konci od klávesy jde táhlo, v momentě kdy ji stiskneme, tak páka jde nahoru a uhodí do mechanismu, na jehož konci je kladívko (podle toho jak páka uhodí, podle toho kladívko rychle vyletí do struny - ovládá se dynamika)
- moderní klavíry od 19. st., v 19. st. jsou 2 vývojové větve klavíru:
a) starší nástroje, které mají tzv. Vídeňskou mechaniku
b) modernější nástroje, které mají Anglickou mechaniku
a) Vídeňská mechanika
- vývojově starší
- klavír je jinak konstruován - když ho otevřeme, tak máme přes všechny struny dlouhý černý rám a když ho stiskneme, tak se pedál zvedne
- klavír má jiný povrch kladívek, které bouchají do strun