Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




hudebni_nastroje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (328.75 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

DVOUPLÁTKOVÉ

  • nejmladší skupina, v Evropě od středověku

  • patří sem: Hoboje a Fagoty

  1. HOBOJ

  • přímým předchůdcem hoboje je tzv. Barokní hoboj, krůhorny

  • principem těchto nástrojů je tzv. strojek - část nástroje, kterou hráč má v puse a skládá se z takové kovové trubičky (velikost jak dámský malíček) na konci toho jsou dva třtinové plátky, které jsou tímto způsobem spojeny vodorovně a dotýkají se, a pomocí tohoto zařízení rozeznívá celý systém nástroje, z hlediska technického nejtěžší.

  • Náročnost na práci rtů - jsou nejtěžší.

  • V instrumentacích - pro hoboj party jsou lehčí než pro flétnu, což je možná pravda, použití nástroje v klasicistním orchestru bylo spíše kantilénové, mnoho sólových věcí nebylo. Ale dnes zahrají cokoliv co klarinetisti bez problému

  • Problémem hoboje - z dechových nástrojů je nejtěžší na dýchání - člověk musí mít dobré plíce.

  • Rozsah hoboje - dole malé h - a nahoru až F3 --> oproti klarinetu - má trochu užší rozsah.

  • u těchto nástrojů je důležité jak se do výšek má dostat - rozdíl nasazení v piánu, nebo nějakého běhu.

  • Dynamika - nemá takový velký rozsah.

  • Na hoboj se dá hrát všechna možná technika, trilky,… využívalo se to od dob Baroka - Handel, Mozart měl také raději hoboje než klarinety. (Symfonie g moll - pouze hoboje), v romantismu se používal ke kantilénám.

  • Nástroj je lehký, nepotřebuje držení.

  • Zase Bohmův systém.

2. ANGLICKÝ ROH

  • Hoboj má "většího bratra" - Anglický roh - v podstatě hoboj, který je větší než klasický. Někdy se mu říká altový hoboj, ale není to přesné. Liší se především ve strojku - hoboj má rovný - anglický roh ho má zahnutý - nástroj je delší, takže ruce by byly daleko. Hráč má kolem krku šňůrku. Hoboj má konec rozšířený, kdežto roh má na konci bouli (hruška).

  • Rozsah anglického rohu - teoreticky je stejný jako hoboje - ale zní o kvintu níž. U Anglického rohu se spíš používá spodní polovina, nahoře už se to dubluje se zvukem hoboje, a nepoužívá se tak často jako hoboj, pouze ve velkých kantilénách jako sólový nastroj - má pronikavější zvuk, krásné klenuté melodie. Nejznámější usek pro roh je v Novosvětské od Dvořáka.

  • Použití hoboje v orchestru - od Baroka - tehdy několik hobojů (5,6) což dělalo specifický zvuk.

  • v období klasicismu se začal dřevěné nástroje používat v páru - Mozart, Haydn, Beethoven - po dvou.

  • v romantismu - orchestr se začíná zvětšovat a dřevěné nástroje se dávají po 3, ale často dochází k tomu že místo 3. hoboje se používá anglický roh. --> roh byl vynalezen proto, aby se zvuk hoboje posunul níž.

  • Hráči na anglický roh a hoboj - dneska už to bývá specializace, u menších orchestrů se to prolíná, že člověk hraje na oba.

  • píší se v klíči houslovém

  1. FAGOT

  • Dnes se používá Fagot a Kontrafagot

  • Mají mezi dřevěnými nástroji jako violoncello a basa u smyčcových - jsou nositeli spodní basové linky. Čím hraje nástroj níže- tím je větší.

  • Na fagot hráč sedí, strojek má do pusy - jde to dolů, u země se otáčí a trubice jde nahoru. Je přes 2 metry dlouhý, na krku mu drží šňůrkou, a nástroj je jakoby vedle něj.

  • Pohyblivost fagotu - nejméně pohyblivý, hráči jsou na něj schopní zahrát obrovskou techniku, ale zní to neohrabaně.

  • Nejnižší tón u fagotu - kontra h - hluboká poloha - spodní poloha fagotu se píše v klíči basovém, když se to dostane výš - okolí c1 - pak se používá tenorový klíč. Horní rozsah je D2, výšky se píší v houslovém.

  • Z dálky jde vidět systém podobný jako Bohmův systém. --> ale je to Heklův systém.

  • Větším příbuzným fagotu je Kontrafagot - nástroj vznikl s cílem rozšířit zvuk Fagotu dolů. Od konce 18. stol. bylo cílem nástrojařů roztahovat možnosti orchestru.

  • Kontrafagot zní o oktávu níž než fagot -->trubice je ještě 2x větší - tudíž je trubice zatočena, dole má nožičku, tudíž stojí na zemi, trubky jdou nahoru.

  • nástroj se především používá na podporu spodní basové linie dlouhých spodních tonů

  • vlastností kontrafagotu je – i když hraje v obrovském orchestru a když zahraje spodní tón tak jde vždycky slyšet.

  • na kontrafagot hrát je potřeba hodně dechu, takže na to hrají většinou 200kg chlapi.

Témata, do kterých materiál patří