hudebni_nastroje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ŽESŤOVÉ NÁSTROJE
- skupina relativně nejmladší
- z ruštiny: žesť= plech (plechové nástroje, někdy se říká plechy)
- fungují na principu: trubice, kterou je potřeba zkracovat
- dříve: nástroje bez jakékoli mechaniky, bez dírek a používalo se pouze alikvótních tónů, bylo to omezeno (alikvóty se vyluzují), ve středověku pokusy s nástroji, které měly fungovat podobně jako nástroje dřevěné, na trubici byly navrtané otvory, ale nefungovalo to → žesťové nástroje se vyrábějí se směsice měkkých kovů (z bronzu), na tenkém plechu jak se šoupalo prsty → dírky se zvětšovaly → systém nefunguje → přešlo se k principu prodlužování či zkracování trubice
- můžeme vyrábět pouze alikvótní tóny
- konec trubky (díra = roztrub)
Princip hraní chromatiky:
- vzduch jde rovně, ale je tam překážka (musí jít přes krucánek nahoru) – trubice se natáhne (krucánek je tak dlouhý, aby se tón natáhl o jeden půltón)
- když k tomu přidáme další krucánek o něco delší a přehradíme to, tak vzduch jde nahoru – celá trubka se prodlouží – tón se sníží o jeden celý ton
- další trubice je ještě delší – tón se sníží o malou tercii
snižování o m2 snižování v2 snižování o m3
nátrubek roztrub
- m2 + m3 = velká tercie
- v2 + m3 = čistá kvarta
- přes všecky – tritón – zmenšená kvinta,
- základní tón – první alikvót na kvintě
- na tomto principu fungují: lesní roh, trubka, tuba
1. LESNÍ ROH
- v evropské hudbě se používal od hlubokého středověku, používal se v ansámblech, využíval se při kratochvílích během lovu (existuje celá lovecká hudba, velmi úspěšná)
- ze všech žesťových nástrojů má největší dynamické možnosti
- měřeno maxpp a maxff (pp jsou zcela výjimečná a žádný jiný nástroj není toho schopen)
- ladění je problematické, laděn v F
- píšeme v houslovém klíči, ale dříve se také nízká poloha psala v klíči basovém, problém je v tom, že v houslovém klíči transponuje – zní to o č. kvintu níž, v basovém klíči to zní o čistou kvartu výš
- teoretický psaný rozsah: o oktávu větší než je ve skutečnosti
- psaný rozsah v houslovém klíči: C malé (=znějící F velké) - C3, které se dá zahrát (=znějící F2)
- pohyblivý: trylky, glissanda
- používal se v renesanci, baroku, velmi důležitou roli hrál v klasicismu, od Heilmannovské školy se používalo 2 lesních rohů, nebylo vše v ladění v F
- Mozartovy symfonie, Beethovenovy - každá věta pro lesní roh - každá v jiném ladění
- je trošičku slabší, období romantismu v tendenci posilovat zvuk, koncem 19. st. a 20. st - zásada na jednu trubku, aby hrály dva lesní rohy (3 trubky → 6 lesních rohů)
- používá se v komorní hudbě (nejznámějším ansámblem: dechové kvinteto: 4 nástroje dřevěné - flétna, hoboj, klarinet, fagot, lesní roh)
2. TRUBKA
- od středověku velmi rozšířený nástroj