Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




hudebni_nastroje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (328.75 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

ŽESŤOVÉ NÁSTROJE

- skupina relativně nejmladší

- z ruštiny: žesť= plech (plechové nástroje, někdy se říká plechy)

- fungují na principu: trubice, kterou je potřeba zkracovat

- dříve: nástroje bez jakékoli mechaniky, bez dírek a používalo se pouze alikvótních tónů, bylo to omezeno (alikvóty se vyluzují), ve středověku pokusy s nástroji, které měly fungovat podobně jako nástroje dřevěné, na trubici byly navrtané otvory, ale nefungovalo to → žesťové nástroje se vyrábějí se směsice měkkých kovů (z bronzu), na tenkém plechu jak se šoupalo prsty → dírky se zvětšovaly → systém nefunguje → přešlo se k principu prodlužování či zkracování trubice

- můžeme vyrábět pouze alikvótní tóny

- konec trubky (díra = roztrub)

Princip hraní chromatiky:

- vzduch jde rovně, ale je tam překážka (musí jít přes krucánek nahoru) – trubice se natáhne (krucánek je tak dlouhý, aby se tón natáhl o jeden půltón)

- když k tomu přidáme další krucánek o něco delší a přehradíme to, tak vzduch jde nahoru – celá trubka se prodlouží – tón se sníží o jeden celý ton

- další trubice je ještě delší – tón se sníží o malou tercii

snižování o m2 snižování v2 snižování o m3

nátrubek roztrub

- m2 + m3 = velká tercie

- v2 + m3 = čistá kvarta

- přes všecky – tritón – zmenšená kvinta,

- základní tón – první alikvót na kvintě

- na tomto principu fungují: lesní roh, trubka, tuba

1. LESNÍ ROH

- v evropské hudbě se používal od hlubokého středověku, používal se v ansámblech, využíval se při kratochvílích během lovu (existuje celá lovecká hudba, velmi úspěšná)

- ze všech žesťových nástrojů má největší dynamické možnosti

- měřeno maxpp a maxff (pp jsou zcela výjimečná a žádný jiný nástroj není toho schopen)

- ladění je problematické, laděn v F

- píšeme v houslovém klíči, ale dříve se také nízká poloha psala v klíči basovém, problém je v tom, že v houslovém klíči transponuje – zní to o č. kvintu níž, v basovém klíči to zní o čistou kvartu výš

- teoretický psaný rozsah: o oktávu větší než je ve skutečnosti

- psaný rozsah v houslovém klíči: C malé (=znějící F velké) - C3, které se dá zahrát (=znějící F2)

- pohyblivý: trylky, glissanda

- používal se v renesanci, baroku, velmi důležitou roli hrál v klasicismu, od Heilmannovské školy se používalo 2 lesních rohů, nebylo vše v ladění v F

- Mozartovy symfonie, Beethovenovy - každá věta pro lesní roh - každá v jiném ladění

- je trošičku slabší, období romantismu v tendenci posilovat zvuk, koncem 19. st. a 20. st - zásada na jednu trubku, aby hrály dva lesní rohy (3 trubky → 6 lesních rohů)

- používá se v komorní hudbě (nejznámějším ansámblem: dechové kvinteto: 4 nástroje dřevěné - flétna, hoboj, klarinet, fagot, lesní roh)

2. TRUBKA

- od středověku velmi rozšířený nástroj

Témata, do kterých materiál patří