hudebni_nastroje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- rozsah: 3 oktávy: F malé – F3
3. MARIMBA
- podobným způsobem se hraje na marimbu
- nástroj 2,5 m dlouhý
- vypadá podobně, ale kameny jsou dřevěné - jiný zvuk
- příbuzný je xylofon (kameny = každé dřívko)
B) NÁSTOJE BLANOZVUČNÉ
4. TYMPÁNY
- používají se od renesance
- princip: natažená kůže a pod ní je kotlíkový tvar a dole je otvor, bouchne se a spodkem jde zvuk
- jeden z mála nástrojů, který můžeme přesně naladit
- v klasicismu: měly nástroje dva, většinou laděny na primu a druhý nástroj na dominantu
- Symfonie D dur (d a A), problém, když se hrály dvě skladby - vypínací kolíky, ve 20. st. firma Ludvík vynalezla zařízení: místo kolíků jsou úchyty, které jsou spojeny dole lanky a hráč má stupnici seshora dolů a má různé tóny a okamžitě je to schopen přeladit
- jde dělat efekt - pohybuje nohou a dělá to glissanda
- dnes v sadě 4
VÝVOJ HUDEBNÍCH NÁSTROJŮ
Hudební nástroje v minulosti a současnosti
Osnova:
a) vývoj instrumentální hudby (od pravěku přes středověk, renesanci, baroko, klasicismus,
romantismus po 20. století)
b) symfonický orchestr (jeho nástrojové skupiny)
c) vrcholy virtuozity
d) rozbor poslechových skladeb
vývoj instrumentální hudby
Pravěk
Spojitost s náboženstvím, magií, obřady
Kamenné, kostěné, dřevěné nástroje
chrastítka, dřeva, kosti, rohy zvířat, píšťaly, kameny
dominantní je rytmus ve spojitosti s tancem
Doklad: freska z Ariegeských jeskyní, vykopávky
Starověké kultury
Egypt
hudba k náboženským a společenským účelům
z výtvarných památek poznáváme dávné nástroje, způsob hry či seskupení hráčů
nástroje:
dvojitý šalmaj
dvoustranná loutna
oblouková harfa
flétny, buben, tympán
Řecko, Řím
původ hudby připisován bohu Appolonovi
poprvé hudba neslouží jen bohoslužebným účelům, ale stala se uměním, doprovází události, oslavy
nástroje:
DRNKACÍ: KITHARA, LYRA, HARFA
DECHOVÉ: AULOS (předchůdce hoboje)
VODNÍ VARHANY
Středověk
-
hlavní zaměření na vokální hudbu, přesto počátky (pokusy) instrumentální hudby
-
čistě instrumentální hudba neexistuje
-
středověk přebírá starověké nástroje
-
neexistuje cílevědomý vývoj nástrojů ve středověku
-
neexistuje orchestr, jen malá seskupení sólistů: strunné + dechové + bicí nástroje
Funkce nástrojů:
-
doprovod zpěvu (rytířské písně – trubadúři, truvéři)
-
k tanci (jarmarky, šlechta na hradech)
-
varhany v kostele
-
Instrumentalisté:
ve službě šlechtických dvorů
varhaníci v kostelech
potulní hudebníci – jarmarky, slavnosti
Rytířská kultura (trubadúři, truvéři)
-
nástrojové doprovody písní o kráse nedosažitelné paní, bohatství a chrabrosti pána, o lásce…
-
provozována na šlechtických dvorech
-
LOUTNA, HARFA, FIDULA
-
Nejznámější středověké nástroje
STRUNNÉ
Harfa, Lyra, Loutna (rebec) 3-5 strun, drnkací i smyčcová, Fidula 3-6 strun, smyčec, Niněrva 3-6 strun rozeznívaných otáčejícím se kolem, někdy určeno 2 hráčům (jeden točí kolem, druhý vytahuje kolíky)