Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




hudebni_nastroje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (328.75 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- rozsah: 3 oktávy: F malé – F3

3. MARIMBA

- podobným způsobem se hraje na marimbu

- nástroj 2,5 m dlouhý

- vypadá podobně, ale kameny jsou dřevěné - jiný zvuk

- příbuzný je xylofon (kameny = každé dřívko)

B) NÁSTOJE BLANOZVUČNÉ

4. TYMPÁNY

- používají se od renesance

- princip: natažená kůže a pod ní je kotlíkový tvar a dole je otvor, bouchne se a spodkem jde zvuk

- jeden z mála nástrojů, který můžeme přesně naladit

- v klasicismu: měly nástroje dva, většinou laděny na primu a druhý nástroj na dominantu

- Symfonie D dur (d a A), problém, když se hrály dvě skladby - vypínací kolíky, ve 20. st. firma Ludvík vynalezla zařízení: místo kolíků jsou úchyty, které jsou spojeny dole lanky a hráč má stupnici seshora dolů a má různé tóny a okamžitě je to schopen přeladit

- jde dělat efekt - pohybuje nohou a dělá to glissanda

- dnes v sadě 4

VÝVOJ HUDEBNÍCH NÁSTROJŮ

Hudební nástroje v minulosti a současnosti

Osnova:

a) vývoj instrumentální hudby (od pravěku přes středověk, renesanci, baroko, klasicismus,

romantismus po 20. století)

b) symfonický orchestr (jeho nástrojové skupiny)

c) vrcholy virtuozity

d) rozbor poslechových skladeb

  1. vývoj instrumentální hudby

  • Pravěk

  • Spojitost s náboženstvím, magií, obřady

  • Kamenné, kostěné, dřevěné nástroje

    • chrastítka, dřeva, kosti, rohy zvířat, píšťaly, kameny

    • dominantní je rytmus ve spojitosti s tancem

  • Doklad: freska z Ariegeských jeskyní, vykopávky

  • Starověké kultury

  1. Egypt

  • hudba k náboženským a společenským účelům

  • z výtvarných památek poznáváme dávné nástroje, způsob hry či seskupení hráčů

  • nástroje:

    • dvojitý šalmaj

    • dvoustranná loutna

    • oblouková harfa

    • flétny, buben, tympán

  1. Řecko, Řím

  • původ hudby připisován bohu Appolonovi

  • poprvé hudba neslouží jen bohoslužebným účelům, ale stala se uměním, doprovází události, oslavy

  • nástroje:

    • DRNKACÍ: KITHARA, LYRA, HARFA

    • DECHOVÉ: AULOS (předchůdce hoboje)

    • VODNÍ VARHANY

  • Středověk

  • hlavní zaměření na vokální hudbu, přesto počátky (pokusy) instrumentální hudby

  • čistě instrumentální hudba neexistuje

  • středověk přebírá starověké nástroje

  • neexistuje cílevědomý vývoj nástrojů ve středověku

  • neexistuje orchestr, jen malá seskupení sólistů: strunné + dechové + bicí nástroje

  • Funkce nástrojů:

    • doprovod zpěvu (rytířské písně – trubadúři, truvéři)

    • k tanci (jarmarky, šlechta na hradech)

    • varhany v kostele

  • Instrumentalisté:

    • ve službě šlechtických dvorů

    • varhaníci v kostelech

    • potulní hudebníci – jarmarky, slavnosti

  • Rytířská kultura (trubadúři, truvéři)

    • nástrojové doprovody písní o kráse nedosažitelné paní, bohatství a chrabrosti pána, o lásce…

    • provozována na šlechtických dvorech

    • LOUTNA, HARFA, FIDULA

  • Nejznámější středověké nástroje

STRUNNÉ

  • Harfa, Lyra, Loutna (rebec) 3-5 strun, drnkací i smyčcová, Fidula 3-6 strun, smyčec, Niněrva 3-6 strun rozeznívaných otáčejícím se kolem, někdy určeno 2 hráčům (jeden točí kolem, druhý vytahuje kolíky)

Témata, do kterých materiál patří