hudebni_nastroje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
8. KYTARA
Od starověku do Evropy. Přinesli je sem Arabové přes Španělsko. Dříve ale byly nástroje podobné kytaře.
Italsky Chitara
Měl velkou podporu ve středověku, kdy vypadaly trošku jinak. V baroku a v období klasicismu ustupoval do pozadí, poté ale v romantismu zase nabyl na popularitě. Ustoupil, protože v konkurenci nově vznikajících nástrojů z hlediska dynamiky, nebyl konkurenceschopný. Patří mezi slabé nástroje.
Dnes se používá zesilovací zařízení, zkresluje ovšem zvuk.
Máme dva druhy kytar
Španělská – pod strunama má vyřezanou díru
Jumbo
Pak elektrické kytary – tělo není rezonanční, zpracovávají se elektrické vlny.
Je to nástroj transponující, třeba jako kontrabas – struny se píší o oktávu výš, než zní.
Malé E, malé A, D1, G1, H1 a E2. Ta tercie je tam ze starého ladění. Vše zní o oktávu výš.
Klasicky akordy nebo baréčka.
Dále flažolet – malíčkem nataženým se zamačkávají jednotlivé tóny.
DECHOVÉ NÁSTROJE
Zvuk prouděním vzduchu v trubici. Čím kratší a tenčí, tím vyšší tón. Využívá se alikvótních tónů pomocí tzv. přefuků. Dělá se to nějak pusou.
Nejstarší prameny jsou právě o existenci dechových nástrojů. Zbytky pravěkých nástrojů z kostí jsou řádově deseti tisíciletí staré.
Ve starověku také používány a od raného středověku byly velice frekventovány. Byly používány
u lidové hudby od 12. stol.Děláme do 3 skupin:
Nástroje hranové
Jednoplátkové
Dvouplátkové.
Zobcová flétna je starší, z ní se vyvinuly flétny příčné. Na konci baroka příčky zobce přetlačily. V orchestru v komorní hudbě flétny příčné. Došlo k tomu proto, že flétna příčná má větší dynamiku a větší forte. Zobcovka má problémy s laděním.
HRANOVÉ
ZOBCOVÁ FLÉTNA
Sopraninová, altová, tenorová, basová a subbasová
Ladění:
Sopraninová F
Sopránová zní o oktávu výše, než je psána. Je v C ladění
Altová F
Tenorová v C
Basová F
Subbasová C
BAROKNÍ FLÉTNA
Z ní se vyvinula příčka
Přímo se rty nedotýká té díry, kam se fouká
Sametovější flétna.
Barvu a ostrost určitě poměr alikvotů.
PŘÍČNÁ FLÉTNA
Bémův systém. Systém pák, jejich principem je, aby měl hrát ruce v jedné poloze a z jedné polohy mohl ovládat i vzdálené klapky. Vznikl v polovině 19. stol.
Flautodolče – flétna sladká je zobec.
Fleutotraverto – flétna příčná.
Jde hrát do rozsahu 3 oktáv. H – D3.
Je to nástroj nejpohyblivější, co se techniky týče.
Fruláto – hrdelní R, dělá to takové Trrrr.
Nejznámější je flétna flatotraverso nebo grande
Flétna picola
flauto piccolo
ze dřeva, zní o oktávu výš, protože má poloviční délku
přehluší celý orchestr
rozsah - c - h3/4
Flétna altová
prodloužena o několik procent aby hrála níže., transponuje o kvartu
c1 - zní malé g
sametový, hluboký zvuk
nevýhoda - ve spodní oktávě není nijak průrazný, nevyzní tak nahlas