Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




hudebni_nastroje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (328.75 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- má o něco kratší a užší klávesy

- má 2 manuály (= 2 klaviatury); (loutnový rejstřík = „ozvěna“)

→ to stejné je u varhan 1 manuál

- když chceme zesílit zvuk, musíme dat vyšší či nižší rejstřík

- funguje zde terasovitá dynamika (jeden v p a druhý mf)

- velmi slabý nástroj, co se týče hladiny intenzity zvuku (v počtu decibelech)

- zvýrazněné množství alikvotních tónů, horní alikvóty slyšíme

- fungovalo bez problémů do konce baroka, do té doby fungovala terasová dynamika (p či f), crescendo a decrescendo nefungovalo, pak zanikl

6. CELLO

  • Doplnit začátek.

  • Dole v klíči basovém, co je ve středu se píše v klíči tenorovým, navrchu v houslovém. Tenorový D=C.

  • Prázdné struny C malé, G malé, D1, A1.

  • Je konstrukčně blíže k houslím. housle + cello, druhá dvojice - viola + kontrabas. Má delší dozvuk – dáno velikostí korpusu. Při dusítku potlačeny nízké alikvóty, zvýrazněny vysoké. Otázka spíše barvy.

  • Od baroka po současnost, druhý nejpoužívanější nástroj. V komorní i orchestrální literatura. Nejvíce koncertů je pro klavír, pak housle a nakonec cello.

  • V komorní hudbě klavírní trio – klavír, housle, cello.

  • Kvartet – 2 housle, viola, cello.

  • V orchestrální situaci od baroka. Bylo důležitým členem ansámblu pro concerta grossa, zhruba na dvoje housle by mělo být jedno cello. Akusticky – čím vyšší nástroj, tím více členů. V orchestru hraje spodní linku, v řadě partů využito i v horní poloze pro specifičnost barvy. V klasicismu se psalo do jednoho řádku s basem, ty se hrály o oktávy níž.

  • Jsou dělena v orchestru. Jedna polovina hraje vysoko, druhá polovina je dublována s basem.

  • Záležitost romantismu.

7. KONTRABAS

  • Contra bassy- plural. Dříve hrávali spíše muži, dnes feminizace. Ze všech smyčcových nástrojů má konstrukcí nejblíže ke starým violám. Má jiný tvar než ostatní. Nahoře se zužuje, ostatní nástroje jsou nahoře zaoblené.

  • Řadíme jej mezi nástroje transponující – notu zapíšeme nějak, ale zní nota jiná. Basa patří k jednodušší skupině, jedná se o prostou oktávovou transpozici.

  • Hraje v extrémně hluboké poloze. S kontrafagotem a tubou nejnižší nástroj v orchestru. Oproti ostatním má řadu věcí jinak.

  • Má delší krk, což vede k tomu, že tu jsou laděny struny po kvartách. Nejnižší strunou je psaná velké E, velké A, malé D, malé G. Zní to ale níž – Kontra E, kontra A

  • V literatuře se nepoužívají moc běhy pro basu, protože má velice dlouhý dozvuk, spíš se používá na delší tóny, podpoření spodku.

  • Je tendence rozšiřovat v orchestru ambitus – zvukové možnosti. U basy se to někdy rozšiřuje dolů
    a je přidána další struna, a to C – jde o tercii níž tedy.

  • Používá se v sólové literatuře u skladatele klasicismu a kontrabasového virtuosa Karel Dittersdorfu. Dále i řada dalších sólových skladeb. Vyskytuje se v nonetu. Jinak součástí uceleného souboru není. V klasicistním orchestru stačily 3 basy, velkým romantický orchestr bývá 6-8. ve velkých partiturách až 12.

Témata, do kterých materiál patří