hudebni_nastroje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- má o něco kratší a užší klávesy
- má 2 manuály (= 2 klaviatury); (loutnový rejstřík = „ozvěna“)
→ to stejné je u varhan 1 manuál
- když chceme zesílit zvuk, musíme dat vyšší či nižší rejstřík
- funguje zde terasovitá dynamika (jeden v p a druhý mf)
- velmi slabý nástroj, co se týče hladiny intenzity zvuku (v počtu decibelech)
- zvýrazněné množství alikvotních tónů, horní alikvóty slyšíme
- fungovalo bez problémů do konce baroka, do té doby fungovala terasová dynamika (p či f), crescendo a decrescendo nefungovalo, pak zanikl
6. CELLO
Doplnit začátek.
Dole v klíči basovém, co je ve středu se píše v klíči tenorovým, navrchu v houslovém. Tenorový D=C.
Prázdné struny C malé, G malé, D1, A1.
Je konstrukčně blíže k houslím. housle + cello, druhá dvojice - viola + kontrabas. Má delší dozvuk – dáno velikostí korpusu. Při dusítku potlačeny nízké alikvóty, zvýrazněny vysoké. Otázka spíše barvy.
Od baroka po současnost, druhý nejpoužívanější nástroj. V komorní i orchestrální literatura. Nejvíce koncertů je pro klavír, pak housle a nakonec cello.
V komorní hudbě klavírní trio – klavír, housle, cello.
Kvartet – 2 housle, viola, cello.
V orchestrální situaci od baroka. Bylo důležitým členem ansámblu pro concerta grossa, zhruba na dvoje housle by mělo být jedno cello. Akusticky – čím vyšší nástroj, tím více členů. V orchestru hraje spodní linku, v řadě partů využito i v horní poloze pro specifičnost barvy. V klasicismu se psalo do jednoho řádku s basem, ty se hrály o oktávy níž.
Jsou dělena v orchestru. Jedna polovina hraje vysoko, druhá polovina je dublována s basem.
Záležitost romantismu.
7. KONTRABAS
Contra bassy- plural. Dříve hrávali spíše muži, dnes feminizace. Ze všech smyčcových nástrojů má konstrukcí nejblíže ke starým violám. Má jiný tvar než ostatní. Nahoře se zužuje, ostatní nástroje jsou nahoře zaoblené.
Řadíme jej mezi nástroje transponující – notu zapíšeme nějak, ale zní nota jiná. Basa patří k jednodušší skupině, jedná se o prostou oktávovou transpozici.
Hraje v extrémně hluboké poloze. S kontrafagotem a tubou nejnižší nástroj v orchestru. Oproti ostatním má řadu věcí jinak.
Má delší krk, což vede k tomu, že tu jsou laděny struny po kvartách. Nejnižší strunou je psaná velké E, velké A, malé D, malé G. Zní to ale níž – Kontra E, kontra A
V literatuře se nepoužívají moc běhy pro basu, protože má velice dlouhý dozvuk, spíš se používá na delší tóny, podpoření spodku.
Je tendence rozšiřovat v orchestru ambitus – zvukové možnosti. U basy se to někdy rozšiřuje dolů
a je přidána další struna, a to C – jde o tercii níž tedy.Používá se v sólové literatuře u skladatele klasicismu a kontrabasového virtuosa Karel Dittersdorfu. Dále i řada dalších sólových skladeb. Vyskytuje se v nonetu. Jinak součástí uceleného souboru není. V klasicistním orchestru stačily 3 basy, velkým romantický orchestr bývá 6-8. ve velkých partiturách až 12.