hudebni_nastroje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
JEDNOPLÁTKOVÉ
na rozdíl od hranových jsou z dřevěných nejmladších. Vznikají 1. pol. 19. stol.
plátek, hubička (na plátku záleží kvalita tónu, různé tvrdosti), má ho člověk v ústech, rozechvívá ho, zavírají se a otvírají se klapky
KLARINET
vznikají v první polovině 18st.
drtivá většina éry barokní hudby nepoužívají klarinety - protože neexistovaly
po flétně je 2. nejhybnější nástroj, dá se na něm zahrát všechno
má obrovský dynamický záběr. - obrovský rozdíl mezi pp a ff, pp na hranici slyšitelnosti.
psaný rozsah je od es a nahoru až kam dotáhne – možné až G3/A3
spodní oktáva + tercie --> tzv. šalmajový rejstřík
vrchní rejstřík - je ostrý, dobře slyšitelný, střední – tzv. suchý
klarinet patří mezi nástroje transponující - o všechny různé intervaly mimo oktávu
nejběžnější je klarinet v B - hmat na c tak zní b o sekundu nižší. Poté je v ladění Es, který ladí o malou tercii nahoru - c1 -> Es 1. poté třetí je v ladění A -->není užívaný, vzniká prodloužením klarinetu B, a zvuk je o půltónu níž - fis 1 - dis 1,
Basklarinet - vyrábí se z kovu, nástroj je poměrně dost veliký, hráč u něho musí sedět, téměř k zemi a je na šňůrce. Také nástrojem transponujícím a transponuje dolů o oktávu a sekundu. Všechny klarinety mají stejný psaný rozsah. (do not se píší stejně)
v Česku známý virtuóz Josef Horák
Haydn měl velmi rád klarinety, za Beethovena už se používaly.
V romantickém orchestru už přibyly a bývají 2 klarinety a 1 basklarinet, 2B +bas, 2B +es.
Kramář - psal krásné koncerty pro klarinet.
ve filharmonii - v menších orchestrech - na basklarinet tak na něj hraje 3. klarinetista
3 důležité polohy -?
SAXOFON
nejmladší ze skupiny dřevěných dechových
saxofon vymyslel - pan Sax - francouzský nástrojař v Paříži a tento nástroj byl původně zamýšlen jako obohacení vojenské dechové hudby.
Aby byl lehko ovladatelný, za základ použil klarinet.
Saxofon je vyráběn z kovu a ušlechtilých slitin.
měl by být jednodušší v přifukování, a logičtější na hmaty.
Saxofonu je několik velikostí např. Altový (druhý nejmenší), tenor, …
Hubička musí být vlhká
dynamika velký rozdíl
psaný rozsah saxofonu je od h - nahoře je to velice rozdílné (kolem G3), některé mají oktáv klapku -- zvyšuje o oktávu - rozsah jako flétna.
každý saxofon zní jinak
všechny transponují - píší se v houslovém klíči, ale zní o kus níž.
Laděny bud do B nebo do Es (soprán saxofon b-velká sekunda níž, alt - es- o velkou sextu než je psané)
Další je Tenor saxofon - vypadá jako altový, ale je delší a má "hrb". Ten už je o oktávu a velká sekunda dolů.
Baryton - o oktávu a sextu níž
v 2. Pol. 19. st. se rozšířily do zbylé Evropy, ale ve vážné hudbě se moc nepoužíval. Jeho velká doba byla na začátku 20. st. - v Americe --> vznik Jazzu
Do vážné hudby pronikl především od 2/3 20.st (hindemith)