hudebni_nastroje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- vypínací mechanismus je dáván do dubového dřeva
- v čem se to liší ve zvuku: říká se, že zabarvení mají barevnější, sametové
- má problémy s vracením kláves (při rychlém hraní - např. trylky)
- dnes se nástroje Vídeňské nevyrábí, ale v řadě domácnosti ještě jsou
b) Anglická mechanika
- rám zde není, dusítka jsou ke každé klávese (stiskneme pedál a všechna dusítka jdou nahoru)
- vypínací mechanismus je dáván do kovu, mosazi
- v čem se to liší ve zvuku: zvuk je zvonivější, tvrdší
- Anglická mechanika zvítězila nad Vídeňskou - v repetování
Pedály
- každý klavír musí mít 2 pedály
→ jeden pedál, kterým se zvedá tlumicí zařízení
→ druhý pedál, který posunuje klaviaturu (doprava), celý mechanismus, který bouchá do strun, se posune (některé tóny mají 1 strunu, některé 2 nebo 3 - význam: kde jich je víc, zní vždycky jen jedna, je rozdíl když kladívko bouchne do třech strun = barevný efekt)
- levý pedál se píše UC (una corda = jedna struna)
- pravý pedál se píše Ped.
- návrat do původní polohy se nazývá TC (tre corde)
- uprostřed sostenuto pedál - kombinace situace, kdy chceme používat pravý pedál a zároveň nechceme to, že si zadržíme jen jednu strunu → tón přeznívá, a to ostatní už ne
- existuje derivát klavíru pianino 19 - 20. st. z důvodu, aby se to vešlo do bytu na výšku, zjednodušený klavír, kde struny nejsou na délku, ale na šířku, je to zvukově ochuzeno, někdy zde bývá i 4. pedál = moderátor
Velikosti klavíru
- 4 velikosti (jednička, dvojka, trojka, čtyřka)
- největší míra je 5,20 m (= velké koncertní křídlo)
5. CEMBALO
- patří mezi nástroje úderné, drnkací
- funguje zde jiný mechanismus než u klavíru (klavír se z něho nevyvinul!)
- cembalo je bližší s kytarou, pouze se jinak tón vyluzuje
- vznik tónu: mechanismus (tyčka, na jejímž konci je trn, který jde do boku a zavadí o strunu), na tom jak rychle zavadí, to nemá žádný význam (hraje to dynamiku vždy stejně), mechanika je méně dokonalá, vzniká spoustu pazvuků (ale dělá to akustiku)
- problém: dynamika je v jedné rovině → tzv. rejstříky (sady) - u klavíru je 1 struna či dvě, tři (jsou k jedné klapce ve stejné barvě), u cembala několik sad (mají různé barvy) a díky jejich zapojování a vypojování se mění nejen barva nástroje, ale i dynamika - zapojují se tak, že každá páčka je k jedné sadě, sady jednotlivých strun - některé jsou laděny ve výšce, že jejich skutečná výška odpovídá výšce tónů (některou sadu můžeme naladit o oktávu výš)
- osmistopé či čtyřstopé sady - stopa (termín přešel z varhan, vznikl způsobem: výška tónu je dána délkou trubice a jejím průměrem - čím je delší, tím je vyšší tón; za základ byla brána trubice 8 stop (měla danou frekvenci, základ stopového systému), když ji prodloužíme na dvojnásobek, tak tón je o oktávu nižší, když ji dáme na 4 stopy, tak tón je o oktávu vyšší