hudebni_nastroje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
VÍCEHLASÉ NÁSTROJE
VARHANY, HARMONIUM, HARMONIKA
Varhany jsou nástroj, který je pro evropskou kulturu důležitý
od starověku se používají při obřadech církve - veškerá liturgická hudba je s tímto nástrojem spojena
Italsky se řeknou - Organo ( organum je forma!! -pozor)
Nástroj známe z různých vyobrazení ze starověku
nejstarší předchůdce je Panova flétna - svázané z bambusu trubičky (lidový) ve starém Římě.
používal se nějaký nástroj - vodní varhany - předchůdce - fungoval tam tlak, ...
Varhany- dechový vícehlasý - píšťaly do kterých se vhání vzduch- píšťal je stovka, i tisícovka
u větších. --> nefouká člověk, ale používá se zařízení na principu měchu - které jsou propojeny
s píšťalami a cesta vzduchu mezi měchem a píšťalou stisknutím klávesy otevře a do píšťaly začne proudit vzduch.Dnes v době techniky - do píšťal je vháněn vzduch pomocí elektřiny - ventilátor --> může způsobit hluk - a je umístěn v jiné místnosti a skrz potrubí do varhan - ale to je tak 200 let - předtím byla potřeba lidské síly - většinou byly 2 měchy od toho jde tyč, na to si někdo sedal nebo chlap nohou atd.
problém je, že z toho měchu jde ten vzduch do vzdušnice kde se shromažduje, a ty měchy
v momentě střídání dochází k malinkému poklesu tlaku, takže se zvuk trochu "houpe"Každé varhany jsou dělány na jiný tlak vzduchu - udává se sloupcem vodním - maximum je kolem 120 mm - minimum je 45. Když jsou varhany schopny přežít, čím menší tlak tím kvalitnější zvuk. Např. v Holandsku jsou větší tlaky, ... V Německu menší. Bývá tam zařízení taková rafička, která ukazuje varhaníkovi jak se to "hýbe"...
Kalkant = člověk, který tahal za ty měchy - u velkých varhan bývá třeba i v jiné místnosti (např.
v roce 1680 ), ...
Problém byl taky v tom, když chtěl někdo cvičit, potřeboval druhého, kdo šlape na měch.
Varhany se používají od raného středověku, rozkvět začínal v tom, že nástroje se stávají velkými ve 14 stol. Víme, jak vypadali z vyobrazení, moc se nic nezměnilo.
Nejstarší nástroje dochované se udává z roku 1500. Jsou to nástroje, které musely být opravovány kvůli mechanickému poškození provozem.
Baroko - období varhan - začínají se stavět velké nástroje, které řádově mají tisíce píšťal, a systém toho barokního varhanářství nebyl překonán. Barokní nástroje jsou různých typů, trochu jiné
v Německu, Francii... České varhanářství vychází z Jižního Německa.Varhany fungují: hrají tak, že je stůl za kterým sedí varhaník . Má klaviatury, pedály, dává signál který je přenášen do vzdušnic a otvírají píšťaly. Cesta od varhaníka k píšťale měla 3 etapy - nejstarší a nejdéle fungovaly varhany mechanické - hráč stiskne klávesu a principem táhel a kladek se mechanismus uvedl vchod a otvíraní vzdušnic se děje tímto. --> Traktura mechanická. Problém je v tom, že se napojovaly rejstříky na jednu klapku bylo 30 píšťal a mechanismus kladl odpor, a když se zapojily celé varhany tak hrát na to, tak to působilo problém, protože to vytvářelo velký tlak.
v 19. stol. - ve snaze tento problém zjednodušit vzniká Pneumatická traktura - založena na tom, že stisknutím klávesy se dává do pohybu situace kdy píšťala je otvírána tlakem vzduchu, je tam trubička která to otevře. Problém je, že vzduch se stlačuje atd. a reakce byla opožděná.
ve 20. stol. - začíná se dělat Elektrická traktura - princip - hráč stiskne klávesu, ta je napojena na elektricky obvod, a otvírání vzdušnice dělá elektromagnet, který se rozepne --> reakce je okamžitá. Problém byl v tom, že elektrika způsobovala nějaké výpadky, že se magnet nerozepnul, a tak...
Dnes se kombinuje mechanická traktura a elektrická.
V každé zemi trochu jiné varhany - třeba ve Španělsku - například píšťaly nejsou svisle, ale vodorovně. Mají ostrý zvuk..... Francie má taky zajímavé - založeny na zvuku fléten a s ostrým zvukem trumpet a Německá oblast - nepoužívá skoro ostré zvuky, a založeno na zvuku nejblíže flétnám.
Charakter píšťal - Retné píšťaly - flétnový vzduch (zobcová flétna), a druhé jsou ostré (Jazyky)- španělské např.
Jsou zde 2 manuální klaviatury - manuály - mají 5 oktáv, maximum .. víc už nebývá... v historii jich bývalo míň ... v období baroka bývaly 3,5. používala se krátká oktáva, čím nižší tón, tím větší píšťala, tím víc místa a dražší... aby se ušetřilo - krátká oktáva.
zhruba od roku 1640 se používají 4 oktávy aby se ušetřilo nedávalo se cis...
Dneska 5... od f někdy, někdy od c
Dělají se varhany o více manuálech - nejvíce o 9 manuálech, - 3 manuály jsou dostatečné
Pedál je klávesnice - která je udělaná na šířku nohy. Varhaník hraje dvěma rukama a nohama. Synchronizace rukou a nohou je problém.
Varhany mají rejstříky, každý manuál má své. Manuály bývají rozděleny a pojmenovány (hlavní stroj a to je nejsilnější manuál, druhý je pozitiv - nejuniverzálnější, bývá dole.) Každý z těch manuálů má svůj význam a trochu jinou strukturu rejstříku.
Rejstříky - stejný systém jako u cembala - stopy. Nejhlubší je Burdon. Základ je principál pak oktáva a superoktáva. Rejstříky se zesilují v jiné výšce.
Aby se to obohatilo, jsou pomocné rejstříky, což bývají laděny na alikvót - kvinta nejčastější - výše než oktáva.
Cílem Baroka bylo, aby ten zvuk byl vysoké alikvóty nejvěrnější - přidávaly mixturu - několik malinkých píšťaliček - jeden tón spustí několik, které jsou laděny na vyšší oktávy a kvinty.
rejstříky se mohou různě kombinovat
v pedálu jsou rejstříky hlubší (u pedálu patová technika - střídá se pata špička pata špička) - je problém, aby se ruce odpoutaly od nohou.
U moderních varhan - kombinace rejstříku zapsat si je pod čudlík, a pak se to přehazuje speciálním rejstříkem